Month: December 2019

A wedding is one of the biggest events that someone can have in their lifetime. However, there are some people out there who would prey on people looking to get wedding planning services as it is big and easy money.

That was what happened to Mr Muhammad Haiqal Musa, 27 and his bride, Siti Nabilah Othman, 25, on Sunday (22nd Dec), reported Today. Mr. Muhammad had saved up about 13k SGD (RM39k) for his dream wedding and he engaged a wedding planner with that money, but was ultimately cheated by the planner named Wayudy.

In September 2018, Mr. Muhammad engaged a wedding planner from Kpak Bing Bing as their packages were cheap and affordable. It only cost him 16,600SGD (RM49k) for food, photographer and decorations. However, red flags started showing when Wayudy delayed the printing of his wedding invitation cards.

“Wayudy said that he had some problems printing the card in Johor Baru so he asked me for more money to print it in Singapore.”

Mr. Muhammad then gave him the additional money and Wayudy only managed to give him the cards 1 month later even though he promised them he’d get it done in 1 week’s time.

Nothing could prepare them for what was about to happen. On the day of their solemnisation event (21st December 2019), the promised photographer and the wedding planner were nowhere to be found. Mr. Muhammad was very angry and disappointed at this point in time.

When contacted, Mr. Wayudy said that he wasn’t able to find enough people to work for the ceremony. He added that Mr. Muhammad’s wedding is the last event that the company would work on before closing down the company for good. He also said that he will be refunding the money that Mr. Muhammad gave him. However, he never refunded the money and is now uncontactable.

With no planner and no cash, the family was desperate. However, not all is lost as a wedding caterer saw a Facebook post asking for help by one of the groomsmen. The caterer then forwarded the post to celebrity chef Syed Syah, who immediately called up his supplier and made an order for ingredients to feed 1,000 people. He also reached out to all his celebrity friends to ask for help and some of them heeded the call!

The chef agreed to help them without even discussing the payment as all he wanted to do was to help someone in need. He also thanked the couple’s relatives for helping to scour enough ingredients for a banquet of 1,000 people in the span of 24 hours.

They, in return, are really grateful towards him and his contacts for helping to salvage the event.

WOB

Dicekup seludup dadah ke Langkawi

December 26, 2019 | News | No Comments

TOKAN dadah ditahan polis bersama heroin dan syabu bernilai RM40,000 dalam serbuan di Terminal Jeti Penumpang di Kuah, Langkawi, petang semalam.

Dalam serbuan 4.30 petang itu, polis menahan lelaki berusia 29 tahun sejurus suspek tiba dengan feri penumpang.

Ketua Polis Daerah Langkawi, Superintendan Mohd Iqbal Ibrahim berkata, pemeriksaan menemui heroin seberat 1.3 kilogram (kg) dan syabu seberat 150 gram yang disembunyikan suspek dalam beg galasnya.

“Polis percaya heroin dianggarkan bernilai RM28,000 dan syabu RM12,000 itu cuba diedarkan suspek kepada penagih sekitar Langkawi,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Mohd Iqbal berkata, siasatan juga mendapati suspek turut memiliki rekod jenayah sama bawah Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952.

“Suspek kini ditahan reman di Ibu Pejabat Polis Daerah Langkawi untuk siasatan lanjut,” katanya.

Beliau berkata, kes disiasat berdasarkan Seksyen 39B ADB 1952 yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

hmetro

Most Malaysians prefer spending Christmas at home

December 26, 2019 | Style | No Comments

JOHOR BARU – Most Malaysians prefer spending Christmas at home with their loved ones instead of travelling abroad during the holidays.

Malaysian Association of Tour and Travel Agents (MATTA) Johor Chapter chairman Kenny Ngi said as Christmas is a family-oriented holiday, those celebrating it prefer spending quality time with their loved ones at the comfort of their own homes.

“Furthermore, with the new school session starting just a few days after Christmas, families, especially those with school-going children would usually stay at home.

“Only a small number of Malaysians prefer travelling overseas during the holidays.”

Ngi pointed out that those who travelled during the period usually choose an overseas tour where they would be able to spend Christmas as well.

He said records from tour agencies indicated that about 10 per cent of those going abroad during the period was for Christmas.

Ngi added that there were some who would leave Malaysia on Christmas Eve and reach their destination on Christmas day just to feel the experience of celebrating it in foreign countries.

“For such travellers, they prefer travelling to European countries or Japan as they want to experience snow and the cold weather.

“However, there are also some who preferred travelling to Australia, which is currently experiencing hot weather,” he said yesterday.

AsiaOne

New US research has found that boys born to mothers who were obese while pregnant appear to have lower motor skills at age three and a lower IQ at age seven.

The new study by researchers at The University of Texas at Austin and Columbia University looked at 368 mothers and their children, and asked the women to self-report their weight during the second and third trimesters of pregnancy.

The researchers also tested the children’s motor skills and IQ level at ages three and seven.

The findings, published in BMC Pediatrics, showed that boys whose mothers had been obese during pregnancy had lower motor skills at age three.

In addition, those whose mothers had been overweight or obese in pregnancy had scores 5 or more points lower on full-scale IQ tests at age seven, compared with boys whose mothers had been at a normal weight.

“What’s striking is, even using different age-appropriate developmental assessments, we found these associations in both early and middle childhood, meaning these effects persist over time,” said author Elizabeth Widen.

“These findings aren’t meant to shame or scare anyone. We are just beginning to understand some of these interactions between mothers’ weight and the health of their babies.”

The findings held true even after taking into account factors such as the mother’s education and whether the children were born prematurely.

However, when the researchers looked at how nurturing the child’s environment was at home, for instance, how parents interacted with their children and whether the child was given books and toys, they found that a nurturing home environment could reduce the negative effects of maternal obesity, though Widen added that, “The effect on IQ was smaller in nurturing home environments, but it was still there.”

Being obese while pregnant appeared to have no effect on a daughter’s motor skills development or IQ.

The researchers pointed out that this is not the first study to conclude that what a mother is exposed to in pregnancy appears to affect sons more than daughters.

They noted that a 2018 study found that mothers’ exposure to lead during pregnancy appeared to lower IQ in the case of boys, but not girls.

A 2019 study found that boys whose mothers were exposed to fluoride in pregnancy also scored lower on an IQ assessment.

Widen advised women who are obese or overweight when they become pregnant to eat a well-balanced diet high in fruits, vegetables and fatty acids from fish, take a prenatal vitamin, keep active and make sure to see a doctor during pregnancy to discuss weight gain.

“Work with your doctor and talk about what is appropriate for your circumstances,” Widen said.

AsiaOne

Hasrat seorang wanita untuk menjadi model bukan sahaja lebur malah turut berdepan detik cemas apabila dia dan teman lelakinya disamun oleh lelaki yang menawarkan pekerjaan itu.

Lebih malang, wanita yang bekerja sebagai pembantu kedai berusia 23 tahun itu turut dicabul suspek yang dikenalinya menerusi laman sosial Facebook.

Difahamkan, pasangan kekasih itu tiba di negeri ini dari Kuala Lumpur kira-kira jam 8 pagi semalam akibat terpedaya dengan tawaran suspek yang memilih wanita itu terlibat sebagai model dalam satu penggambaran

Ketua Polis Daerah Iskandar Puteri, Asisten Komisioner Dzulkhairi Mukhtar berkata, siasatan awal mendapati mangsa bersetuju untuk datang ke negeri ini selepas dijanjikan suspek upah bernilai RM3,000 untuk menjadi model.

Menurutnya, kedua-dua mangsa tiba di negeri ini menggunakan kereta jenis Perodua Myvi milik rakan mangsa lelaki sebelum mengambil suspek di Pontian pada jam 12.30 tengah hari.

“Selepas mengambil suspek itu, ketiga-tiga mereka terus menuju ke arah Lima Kedai, Gelang Patah. Sebaik tiba di lokasi berkenaan, suspek yang berada di tempat duduk belakang tiba-tiba mengeluarkan sebilah parang panjang lalu meletakkannya di leher teman lelaki mangsa.

“Suspek juga bertindak menarik teman lelaki mangsa keluar dari kereta berkenaan sebelum mengurungnya di dalam bonet kereta,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Dzulkhairi berkata, suspek kemudiannya masuk semula ke dalam kereta dengan bersenjatakan parang sebelum mencabul mangsa dan merakam perbuatan terkutuk itu menggunakan telefon bimbit miliknya.

“Sebaik selesai melakukan perbuatan itu, suspek telah memandu kereta berkenaan menuju ke satu kawasan kebun sawit di Pontian sebelum meninggalkan kedua-dua mangsa.

“Berdasarkan keterangan, mangsa juga diugut oleh suspek untuk menyebarkan video cabul yang telah dirakam itu sekiranya mangsa tampil membuat laporan polis.

“Dalam kejadian itu, suspek juga telah melarikan kereta bersama barang-barang milik mangsa yang berupa pakaian, telefon bimbit, kad bank, alat solek dan kasut,” katanya.

Beliau berkata, siasatan lanjut dan usaha mengesan suspek sedang giat dijalankan.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 392, 397, 377C, dan 354 Kanun Keseksaan,” katanya.

SH

SEBAHAGIAN besar Asia akan mengalami gerhana matahari separa hari ini selain beberapa kawasan di Afrika dan Australia namun sebahagian kecil kawasan akan mengalami gerhana matahari Anulus atau ‘ring of fire’ termasuk beberapa bahagian di Timur Tengah, India, Sri Lanka dan Filipina.

Waktu terbaik untuk melihat gerhana tersebut adalah pada awal pagi di Timur Tengah, pertengahan pagi di India dan Sri Lanka dan awal tengah hari di Indonesia namun waktu yang tepat adalah berbeza di lokasi berlainan.

Gerhana matahari berlaku apabila bulan berada selari antara bumi dan matahari namun jenis gerhana yang berlaku bergantung kepada berapa jauh kedudukan bulan dari bumi.

Apabila gerhana berlaku pada ketika bulan berada berhampiran perigee, titik di dalam orbitnya apabila bulan berada paling dekat bumi, bulan akan kelihatan cukup besar untuk menutupi seluruh permukaan matahari atau dikenali juga sebagai gerhana matahari penuh.

Namun pada hari ini, bulan akan berada berhampiran apogee, titik di dalam orbitnya apabila bulan berada paling jauh dari bumi, menyebabkan bulan tidak cukup besar untuk menutupi permukaan matahari dan menyebabkan bentuk seakan cincin kelihatan.

Orang ramai dinasihatkan menggunakan kaca mata atau filter solar khas ketika menyaksikan gerhana bagi mengelak daripada kerosakan mata.

Bagi mereka terlepas menyaksikan gerhana pada hari ini hanya perlu menunggu enam bulan bagi peluang seterusnya untuk menyaksikan gerhana ‘ring of fire’.

Pada 21 Jun 2020, gerhana matahari anulus akan sekali lagi menggelapkan langit Asia Selatan dan juga Afrika Tengah.

SH

MELAKA TENGAH – “Pakcik nak pesan banyak ke? Kalau untuk seorang tak apa saya belanja.”

Demikian kata seorang pekerja di sebuah restoran makanan segera di Hentian Rehat dan Rawat (R&R) Ayer Keroh kepada pelanggannya, Roslan Hassan kerana tidak membawa wang tunai semasa membuat pembayaran makanan.

Roslan Hassan berkongsi kisah kebaikan pekerja bernama Firdaus Fitri di Facebook sebelum tular di laman sosial.

“Semalam saya singgah di Hentian Rehat Ayer Keroh. Saya beratur untuk memesan makanan. Beratur agak panjang. Ketika itu isteri saya bersama dengan ibu saya di surau.

“Di poket saya tiada ‘cash’ walau sesen pun ketika itu. Bila hampir tiba giliran saya, saya cuba hubungi isteri saya tapi panggilan saya tidak berjawab. Saya cuba call anak-anak perempuan saya yang ketika itu bersama ibu dan nenek mereka, pun tidak berjawab. Saya fikir mereka mungkin sedang solat atau menguruskan ibu saya di toilet.

“Bila tiba giliran saya, saya bertanya kepada ‘cashier’ sama ada menerima pembayaran melalui kad debit. Malangnya tidak. Saya beritahu ‘cashier’ bahawa saya langsung tiada ‘cash’ di tangan. Untuk ‘call’ isteri atau anak-anak ketika itu tidak begitu ‘appropriate’ kerana orang yang beratur agak ramai.” katanya.

Memahami keadaan Roslan agak terdesak ketika itu, Firdaus memudahkan urusan dengan menawarkan mahu membelanja sahaja Roslan jika pesanan untuk seorang makan.

Bagaimanapun Roslan mahu memesan untuk sembilan orang makan termasuk keluarganya.

Atas keprihatinan dan budi bicara Firdaus, Roslan boleh memesan dahulu menu itu kemudian baru membayarnya.

Firdaus juga mempelawa Roslan menunggang motosikalnya untuk pergi ke mesin juruwang automatik (ATM) memandangkan stesen minyak agak jauh dari lokasi restoran tersebut.

Bagaimanapun, ketika keluar dari restoran, Roslan memberitahu telah bertemu dengan keluarganya lalu terus membuat pembayaran makanannya kepada Firdaus.

“Selesai membuat pesanan, saya terus menuju ke pintu keluar untuk ke arah belakang restoran. Masa itu saya bertemu dengan isteri dan anak-anak bersama ibu saya. Lega. Saya lalu meminta sedikit ‘cash’ dan terus membuat pembayaran.

“Saya minta izin Firdaus Fitri utk merakam fotonya. Anak muda Kelantan ini berjiwa besar, berhati mulia, baik hati dan yang penting dia ada kemahiran pengurusan yang baik dalam menyelesaikan masalah,” katanya.

Jelas Roslan, jika dilatih anak muda itu, ia mampu menjadi seorang pengurus yang baik dan mengucapkan tahniah kepada restoran makanan segera di R&R Ayer Keroh kerana memiliki kakitangan yang berkualiti.

Sementara itu, perkongsian Roslan menarik perhatian netizen yang rata-rata memuji tindakan pekerja itu kerana memiliki keperibadian yang hebat.

Kata Muhammad Muadz, “Terbaik. Bagus niat nak memudahkan urusan orang lain. Pasti ALLAH mudahkan urusan kita pula.”

Anita Abu Hanifah berkata, “Allahu, umpama permata di tengah-tengah kaca. Kebetulan namanya sama dengan nama seorang pelajar saya, berbudi berakhlak mulia juga orangnya.”

Anita Abu Hanifah berkata, “Allahu, umpama permata di tengah-tengah kaca. Kebetulan namanya sama dengan nama seorang pelajar saya, berbudi berakhlak mulia juga orangnya.”

Semalam saya singgah di A&W Hentian Rehat Ayer Keroh. Saya beratur utk memesan makanan. Queue agak panjang. Ketika itu…

Roslan Hassan 发布于 2019年12月22日周日

-sinarharian

Sambut 71 tahun dengan larian 71 kilometer!

December 26, 2019 | Viral | No Comments

SHAH ALAM – Perkongsian seorang wanita mengenai hasrat ibunya yang mahu berlari sejauh 71 kilometer sempena usia 71 tahun menerima reaksi daripada Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Ibunya yang dilihat masih sihat dan ceria ketika menyertai satu program larian itu kini tular di media sosial.

Wanita tersebut yang menggunakan nama @CikFatimah memuat naik satu hantaran dan dikongsikan dengan Tunku Azizah, memohon supaya tuanku mendoakan kesihatan ibunya.

“Ampun tuanku. Mak patik sampaikan salam buat tuanku. Mak patik mohon doakan semoga diberikan kesihatan yang baik. Insya-ALLAH 2020 mak patik dalam misi berlari 71KM sempena usianya 71 tahun,” tulisnya.

Tunku Azizah kemudian membalas ciapan berkenaan dengan menulis, “Saya doakan dan kirim salam dekat mak,” tulis baginda.

@CikFatimah atau nama sebenarnya Fatimah Abdul Hamid turut berkongsi kisah ibunya setelah menerima respons daripada Raja Permaisuri Agong.

Tulisnya, ramai yang bertanyakan kepadanya bagaimana ibunya mampu berlari berpuluh kilometer walaupun sudah menjangkau usia emas.

Menurutnya, ibunya bukan sahaja gemar mengamalkan pemakanan yang sihat malah sentiasa melakukan pelbagai aktiviti walaupun ketika berada di rumah.

“Bangun pagi sebelum azan subuh dan mandi waktu pagi kemudian mak solat sunat sebelum subuh. Mak juga amalkan solat-solat sunat tak kiralah dekat mana. Mak amalkan makan madu sebelum sarapan. Madu tu dah jadi kemestian, pergi mana pun madu mesti mak bawak. Madu asli ya bukan madu artis yang jual.

“Mak biasanya waktu pagi tak akan duduk dalam rumah, pagi mak kalau tak ada kelas ngaji, mak akan berkebun. Benda ni dari aku kecil sampai sekarang. Berkebun je hobi mak. Mak tak makan fast food, burger, air bergas kecuali 100 plus (itu pun sesekali), ais.

“Mak suka minum air suam, dan kopi tak bergula. Mak juga suka minum air buah-buahan dan suka makan makanan yang sihat atau mak masak. Jaranglah kalau beli makanan dekat luar kecuali masa ayah sakit. Mak tak suka masak campur ajinomoto,” kongsinya.

Fatimah turut berkongsi, ibunya sentiasa mendekatkan diri dengan ALLAH dengan mengamalkan zikir walaupun ketika ibunya melakukan aktiviti larian dan insan yang disayanginya itu merupakan seorang insan yang sentiasa positif.

“Mak juga amalkan zikir dan baca al-Quran pada waktu lapang. Masa berlari mak akan bawa tasbih sambil berlari. Ini aku fail, aku dengar lagu lagha masa berlari.

“Masa berlari selalu mak kata “tak payah risau kekuatan mak ni ALLAH yang bagi”, mak kata ALLAH segalanya yang menjaga mak,” tulisnya.

Rata-rata netizen yang membaca perkongsian itu meluahkan rasa kagum dengan kehebatan yang dimiliki ibu Fatimah dan berharap hasrat ibunya tercapai.

“Ibumu memang terbaik Fatimah. Saya yang muda lagi ini pun 10 kilometer dah pancit. Amat mengagumi ibumu yang mempunyai fitness yang tinggi. Saya doakan agar hajat dia untuk berlari pada tahun depan akan tercapai, Aamin,” tulis Fattah Ayub di Twitter.

-sinarharian

Anti vaksin paling dibenci di media sosial

December 26, 2019 | Viral | No Comments

NEW YORK – Anti-vaksin adalah golongan yang paling dibenci di media sosial selepas sebuah portal digital media terkenal dunia, VICE melakukan undian terhadap golongan yang tidak diminati oleh warganet.

Kajian VICE bertujuan melihat kesan media sosial yang membawa kepada kebencian dan jelek pengguna terhadap sekumpulan manusia yang lain merangkumi semua kaum dan pengguna media sosial di seluruh dunia.

Keputusan undian yang diterima oleh VICE amat mengejutkan tetapi sangat dekat dengan situasi di Malaysia iaitu golongan anti vaksin antara individu atau kumpulan yang amat dibenci oleh netizen.

Perkara ini membuktikan bahawa golongan ini sebenarnya telah wujud di banyak negara yang mensasarkan lokasi ibu mengandung dan media sosial

Badan Kesihatan Dunia (WHO) turut menyatakan bahawa golongan anti-vaksin adalah antara ancaman kesihatan peringkat global sepanjang 2019.

Situasi di Malaysia juga tidak kurang hebatnya apabila seorang bayi tiga bulan disahkan menghidap penyakit polio dan ini merupakan kes pertama sejak tahun 1986.

Desakan untuk mewajibkan vaksin mula kedengaran dan ada juga cadangan supaya ibu bapa dihukum jika gagal menjalankan tanggungjawab kepada anak.

Walau apapun situasinya, ‘wabak’ golongan anti-vaksin wajib dibendung bagi memberi perlindungan kepada kanak-kanak yang terdedah kepada bahaya jika gagal mengambil vaksin.

-sinarharian

Gagal curi besi, acu parang pada polis pula…

December 20, 2019 | News | No Comments

PEMANDU lori mengacukan parang kepada polis yang mengejarnya selepas dia disyaki terbabit dalam cubaan mencuri besi di kedai makan di Seri Manjung, semalam.

Dalam kejadian 5 pagi itu, suspek memandu lori lebih tiga kilometer dari Seri Manjung hingga ke Sitiawan untuk melarikan diri daripada ditahan polis.

Bagaimanapun, tindakan pantas anggota Unit Rondaan Bermotosikal (URB) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Manjung berjaya menahan lelaki berusia 40-an terbabit.

Difahamkan, orang awam turut membantu dalam kejadian itu.

Ketua Polis Daerah Manjung, Asisten Komisioner Nor Omar Sappi berkata, suspek dipercayai cuba curi besi di premis berkenaan dan melarikan diri dengan memandu lori berseorangan.

Menurutnya, anggota URB bertindak mengejar suspek hingga ke Sitiawan dan berjaya menghentikan kenderaan berkenaan.

“Ketika membuat tangkapan suspek mengacukan parang ke arah anggota, namun polis berjaya menahan lelaki itu.

“Polis turut merampas parang berkenaan dan lori yang dipandu suspek dibawa ke IPD Manjung,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Katanya, hasil ujian awal saringan air kencing yang dijalankan mendapati suspek negatif dadah.

“Suspek direman selama dua hari sehingga hari ini untuk membantu siasatan lanjut mengikut Seksyen 186 dan 506 Kanun Keseksaan,” katanya.

hmetro

//graizoah.com/afu.php?zoneid=2458908