Seorang lelaki dari Jepun yang dua bulan dirawat di hospital terkejut sebaik pulang ke rumahnya mendapati kediaman itu kosong.

Ryo Nagaoka yang tinggal di Pangsapuri East Village lebih 20 tahun bekerja di sebuah restoran mi dan tinggal bersendirian bersama kura-kura diberi nama Kame-san bermaksud Mr Tortoise.

The New York Post melaporkan pada Januari lalu, dia ditemukan tidak sedarkan diri di pangsapurinya oleh pemilik kediaman itu yang berkunjung untuk memberitahunya mengenai kebocoran air.

Dia kemudian dibawa ke hospital dengan ambulans dan dirawat di Hospital Bellevue dan kemudahan pesakit luar di Brooklyn selama dua bulan.

Sekembalinya ke rumah pada 24 Mac lalu, dia terkejut sebaik melihat pangsapurinya sudah dikosongkan dan tinggal hanya piano serta Kame-san.

Pemilik bangunan memindahkan semua barangannya termasuk peti sejuk.

Dia tidak memiliki telefon bimbit, dompet malah kad pengenalan.

Bangunan itu dimiliki oleh Barbara Corcoran dan A-Rod dari Shark Tank yang bertanggungjawab membersihkan semua barangannya.

Syarikat itu mengupah sekumpulan pekerja untuk mengosongkan dan membersihkan rumahnya pada 17 Februari lalu.

Menyedari hal itu, jiran dan rakan Ryo mengumpulkan wang di GoFundMe dan berjaya mendapat AS$57,000 (RM236,350) melebihi sasaran mereka AS$50,000 (RM207,325).

Barbara Corcoran turut menyumbangkan AS$12,000 (RM50,000) untuk membantu lelaki itu.

Ryo menceritakan selepas dua bulan dirawat di hospital dan boleh pulang ke pangsapurinya, kunci rumahnya turut ditukar.

“Saya meminta pertolongan jiran untuk menghubungi pemilik rumah sebelum wakil mereka datang dan membuka pintu.

“Ketika saya membuka pintu, kejutan lain yang datang. Itu (pangsapuri) kosong.

“Mereka buang semuanya. Saya tidak tahu siapa, tapi seseorang menyelamatkan kura-kura ini,” katanya.

Rakan dan jiran tercengang ketika dia muncul kembali malah pernah menampal poster orang hilang di lorong untuk mencari Ryo.

Jurucakap Corcoran mendakwa mereka sudah melakukan pelbagai usaha untuk mengesan penghuni rumah itu termasuk menghubungi hospital setempat dan Khidmat Perlindungan Orang Dewasa. Khidmat Perlindungan Orang Dewasa.

HM

, ,

About Author

Leave a Reply

//thaudray.com/4/2458908