Author: Queennie

Berbicara tentang ujian berumah tangga bukanlah sesuatu yang mudah kerana setiap pasangan diuji dengan cara yang berbeza

Komunikasi adalah sangat penting dalam sebuah hubungan, lebih-lebih lagi jika pasangan itu sudah berkahwin.

Bak kata pepatah, sedangkan lidah lagi tergigit, apatah lagi suami isteri. Apa yang paling penting adalah suami isteri harus bertolak ansur dan bincang dengan baik jika berlaku masalah dalam rumah tangga.

Namun apakan daya kalau takdir menentukan segalanya. Baru-baru ini, tular di laman sosial Facebook apabila seorang wanita memuat naik posting menyayat hati di akaun milik peribadinya.

Di dalam posting tersebut, wanita bernama Nur Syazana itu kecewa dan sedih kerana rumah tangganya goyah gara-gara kehadiran orang ketiga.

Sanggup tinggalkan anak bini demi gadis yang baru kenal tak sampai dua bulan

Menerusi status dan gambar-gambar bukti tersebut, Nur Syazana berkata dia tidak sedih jika kehilangan suami tercinta, tetapi dia sedih kerana fikirkan anak-anaknya yang kehilangan seorang ayah.

Lebih menyedihkan, dia berkata sebelum itu dia telah mendapat petunjuk daripada Allah SWT melalui mimpi dan naluri sebagai seorang isteri dapat merasakan sesuatu yang tidak kena, sehinggalah dia jumpa semua bukti kukuh tentang kecurangan suaminya itu.

“Setelah segala petunjuk yang Allah cuba bagi melalui mimpi akhirnya semua terjawab. Aku bersedih bukan sebab kerana kehilangan seorang suami. Tetapi anak2 kehilangan seorang bapak. Cukup kuat aku tahan selepas apa yang aku nampak depan mata dengan segala bukti yang kukuh.

“Ya kita ada masalah tapi bukan bermaksud dalam masalah kita, kita perlu cari orang ketiga untuk selesaikan. Kalau aku sebagai seorang ibu kejam pisahkan anak dengan bapak bersebab, sebab aku takmau anak2 aku hidup dengan zina yang bapak dia buat. Maaf hati aku cukup hancur dengan apa yang aku kena kalini,” katanya.

Mohon suami pulangkan dengan cara baik kalau tak mampu bagi kasih sayang pada dia dan anak-anak

Nur Syazana berkata lagi, dia kuat demi anak-anak dan berterima kasih kepada suaminya dan gadis itu kerana telah menghancurkan rumah tangganya yang dibina selama ini.

“Alhamdulillah Allah lebih sayang aku. Firasat seorang bini jauh la mana sekali pun dia akan rasa apa yang jadi. Aku kuat untuk anak2 depan mata aku, aku kuat untuk lihat anak2 besar depan mata aku. Terima kasih atas apa yang dah buat dekat aku. Harap puas hati hampa dua dengan apa yang jadi.

“PULANGKAN AKU DENGAN CARA BAIK KALAU TAK MAMPU NAK BAGI KASIH SAYANG , MAK ABAH AKU MASIH MAMPU SAYANGKAN AKU SAMPAI HUJUNG NYAWA,” katanya.

Dihujani doa dan kata-kata semangat daripada netizen supaya tabah dengan dugaan dan kuat untuk teruskan kehidupan

Hasil tinjauan di ruangan komen, rata-rata netizen berang dengan suami Nur Syazana dan menganggap lelaki itu tidak bersyukur kerana sudah ada isteri yang cantik dan anak-anak yang comel. Apa lagi yang dia mahu?

Mereka juga mendoakan supaya Nur Syazana terus kuat hadapi dugaan itu dan mendapat jodoh yang lebih baik kelak.

SAYS



FamilyMart perkenal Chocolate Lava Cheese Croissant yang baru mulai hari ini…

Croissant yang penuh dengan coklat lava cheese. Fuh nikmatnya, cuba bayangkan makan suapan pertama, coklat cair dalam mulut… Memang mantap. Rangup di luar, lembut dan enak di dalam. What a perfect combination!

Harga: RM6.90
* Harga tak terpakai di cawangan KLIA2, Genting dan Delivery. 
* Tidak termasuk dalam senarai promosi 50% untuk produk kedua.

Tunggu apa lagi? Jom dapatkan croissant ini di FamilyMart terdekat!

SAYS

Siapa je tak suka dengan ‘kejutan’? Lebih-lebih lagi daripada orang yang kita sayang. Tentunya ia memberikan kenangan yang manis sekali.

Jasa ibu bapa mungkin tidak boleh dibalas oleh anak-anak kerana pengorbanan mereka yang menjaga dan membesarkan kita.

Tetapi, sebenarnya terdapat pelbagai cara yang boleh kita lakukan untuk menghargai mereka.

Seperti yang tular di laman sosial baru-baru ini apabila seorang kanak-kanak berusia enam tahun yang dikenali sebagai Afiq telah membuat kejutan buat ibunya dengan menghadiahkan cincin emas.

Tak sangka anak betul-betul serius nak beli cincin emas

Menerusi perkongsian di Facebook, ibunya sangat tidak menyangka bahawa anak lelakinya itu tekad untuk membeli hadiah tersebut.

Menceritakan kisah manis itu wanita berkenaan memberitahu pada mulanya Afiq dibawa oleh suaminya ke kedai gunting rambut dan kebetulan si kecil itu ternampak kedai emas yang tidak jauh dari situ.

Afiq kemudian mengajak bapanya untuk masuk ke kedai berkenaan dan membeli sebuah cincin untuk ibunya.

Beli cincin guna duit hasil daripada tabung hari jadi

https://www.facebook.com/marny.edy/posts/4641330705894008

Daripada posting tersebut kelihatan Afiq memegang duit berpuluh-puluh kepil RM5 yang diterimanya semasa hari jadinya yang lalu.

Dengan hasil duit tabung itu, Afiq membuat keputusan untuk menghadiahkan ibunya sebentuk cincin emas sebagai tanda menghargainya.

Menerusi screenshot perbualan WhatsApp, suami wanita berkenaan telah memberitahu tentang hasrat anak mereka yang ingin membeli cincin emas tersebut.

Tambahnya, bajet mereka adalah RM300 dan anaknya telah memilih sebentuk cincin emas yang berharga RM260.

Cincin yang dibeli tak muat tapi masih menghargai pemberian anak

Walaupun cincin pemberian anaknya itu muat-muat saja dijari, tetapi wanita berkenaan tetap menghargai hadiah yang diberikan itu.

SAYS

The Ministry of Domestic Trade and Consumer Affairs (KPDNHEP) has now confirmed that there was no pork in the sample of mee curry taken from an OldTown White Coffee outlet in Subang Jaya, Selangor

KPDNHEP Enforcement Division director Datuk Iskandar Halim Sulaiman said that a lab test and analysis done by the Department of Chemistry found that the meat sample had chicken DNA.

“With the result of the analysis, the restaurant which was investigated under the Trade Description (Definition of Halal) Order 2011 and Trade Description (Certification and Marking of Halal) Order 2011, did not commit any offence under these laws,” Iskandar said in a statement issued on Tuesday, 24 November.

The inspection was conducted following a video that went viral last week, accusing the outlet of serving curry mee with pork inside

In the said video, it showed what seemed to be a bowl of curry laksa, while a voice behind the camera claimed the ‘red meat’ in the dish is pork. The man can be heard claiming that the char siew meat in the dish is pork as he uses a kitchen knife to flip the toppings around.

The dish in the video seems to resemble an item called ‘Premium Curry Noodles’.

Following the viral video, KPDNHEP raided one of OldTown White Coffee’s restaurants.

In the inspection, the enforcement officers found the restaurant has a halal certificate from the Malaysian Islamic Development Department (JAKIM) which is valid until 30 November this year.

During the inspection of the kitchen section, enforcement officers found raw ingredients that were used to prepare the curry noodles. The main raw material, believed to be chicken meat, was seized for laboratory testing by experts. Photos taken from the raid showed that the char siew is ‘BBQ chicken’.

Meanwhile, Iskandar has called on consumers to be responsible by not spreading false news or unverified issues on social media as this would be unfair and have a negative impact on the parties concerned

“We also urge consumers to play their part by being responsible and not spread fake news on social media which can create negative and unfair consequences for other people,” he said.

SAYS

Simptom mahu bersalin adalah berbeza untuk setiap wanita yang sedang mengandung

Pastinya bersalin merupakan saat yang agak mendebarkan buat bakal ibu untuk melalui proses kelahiran tersebut.

Tidak hanya mendebarkan bagi kaum wanita, malah ia turut dirasai oleh kaum suami kerana ada sesetengahnya boleh pengsan bila melihat darah yang banyak.

Lain pula dengan kisah viral baru-baru ini mengenai seorang lelaki yang menceritakan detik cemas apabila menjadi ‘bidan terjun’ untuk isterinya.

Tak sempat ke hospital terpaksa sambut kelahiran anak di rumah

Menerusi sumber, lelaki yang dikenali sebagai Zamri itu berkata kejadian berkenaan berlaku di kediaman mereka pada awal pagi Isnin tersebut bermula ketika isterinya mengalami contraction dan mahu ke bilik untuk mandi.

“Tiba-tiba isteri keluar dari bilik air dan beritahu rasa anak dah nak keluar”

“Isteri kemudian kata anak dah nak keluar sekarang. Bila saya tengok, kepala anak dah terkeluar penuh. Tak sempat ke hospital,” katanya.

Guna ilmu pembelajaran masa mengikut kelas keibubapaan

Walaupun berada dalam keadaan yang cemas tetapi Zamri tidak merasa panik dan menggunakan ilmu pembelajaran daripada kelas keibubapaan dengan teknik yang betul.

Dia yang menceritakan terdetik dalam hati kerana memegang dua nyawa ketika itu meluahkan rasa kebimbangan mengenai bayi berkenaan kerana takut terjerut tali pusat atau pendarahan semasa bersalin.

“Saya suruh dia meneran (push), anak dah keluar selepas push kedua”

“Ia berlaku dengan pantas, tak sampai pun lima minit. Syukur Alhamdulillah,” katanya.

Pengalaman kedua sambut bayi selepas anak pertama

Menurut Zamir, ini merupakan pengalaman kedua dirinya menjadi bidan selepas anak pertama lelaki kira-kira dua tahun lalu.

Untuk kelahiran yang kedua ini, dia memang merancang untuk menyambut anaknya itu sendiri tetapi tidak menyangka akan menyambutnya di rumah.

“Mujur anak kami berusia dua tahun sedang tidur di bilik lain, jadi keadaan lebih tenang”

“Sebelah tangan saya pegang bayi dan sebelah tangan lagi saya pegang uri,” katanya.

Sebab itu pentingnya kaum suami perlu masuk kelas keibubapaan ini supaya lebih bersedia dengan situasi seperti ini pada masa akan datang. Take note!

SAYS

Sebelum ini, tular seorang kanak-kanak bernama Che Naura Auni yang dikatakan mukanya mirip seperti selebriti popular Neelofa

Populariti Naura melonjak naik selepas dia viral di seluruh platform media sosial, malah dia telah diundang ke rancangan MeleTOP yang pernah dihoskan oleh Neelofa sendiri.

Baru-baru ini, seorang lagi gadis dari Kedah tular di laman aplikasi TikTok apabila mukanya dikatakan persis Neelofa.

Menerusi video yang dimuat naik oleh seorang photographer bernama Zarul, dia kebetulan terjumpa gadis cantik itu semasa sedang bekerja di sebuah majlis.

Gara-gara excited nak ambil gambar gadis itu, Zarul beranikan diri jumpa ayahnya untuk minta izin sampai tersasul panggil ‘abah’

Menurut Zarul, dia ingin mengajak gadis berusia 17 tahun yang dikenali sebagai Widad itu photoshoot di pelamin rumah tersebut kerana rupa parasnya iras Neelofa.

Sebelum ini, Zarul memang terkenal di TikTok menerusi video-videonya yang suka ambil gambar orang yang dia jumpa secara random. Antaranya adalah gambar pekerja Petronas, Foodpanda, pengantin dan ramai lagi.

Susulan itu, dia memberanikan diri untuk minta izin dengan bapa Widad terlebih dahulu sebelum mengambil beberapa keping gambar gadis itu.

Perbualan mereka mencetuskan dekah apabila Zarul terpanggil ayah Widad ‘abah’ dan reaksi ayahnya yang terkejut membuatkan Zarul tergelak kecil. Setelah mendapat kebenaran, Zarul memulakan sesi photoshoot itu dan hasil gambar Widad memang cun habis!

“Macam muka mak Lofa pun ada” – Warganet

SAYS

A total of 28 Top Glove factories in Meru, Klang, will be closed temporarily following a surge in COVID-19 cases linked to the Teratai cluster

In his live conference yesterday, 23 November, Defence Minister Ismail Sabri said that the special Cabinet meeting has agreed to shut down the factories in stages to test the workers and undergo quarantine.

The closure will be coordinated by the Selangor State Security Committee and the Top Glove management.

Top Glove stated that 16 facilities were closed since 18 November, while 12 facilities are still operating with reduced capacity and will be temporarily closed in stages

According to their press statement, about 5,700 workers in Top Glove hostels were screened for the virus.

However, Health director-general Dr Noor Hisham Abdullah said he was informed by the factory management that around 13,000 people worked in 28 different buildings.

During his daily briefing on 23 November, he said that 5,767 workers were tested so far, with 2,524 tested positive, 1,330 tested negative, and 1,913 were still waiting for their results.

“The Klang District Health Office is working with the factory management to plan the screening of all these workers,” he added.

SAYS

The government is planning to reintroduce the National Service Training Programme (PLKN) that was abolished in 2018

“The Ministry of Defence will propose the implementation of PLKN again,” said Defence Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob in his Budget 2021 Bill wind-up speech in Parliament today, 24 November.

Ismail Sabri said the programme had helped instil patriotism among Malaysian youth and that the ministry will soon prepare a Cabinet memorandum on the matter to be proposed for the government’s approval.

Launched in 2004, PLKN was a three-month programme meant to train 18-year-olds drafted from around the country to foster patriotism and unity in a multiracial environment

However, the previous government, the Pakatan Harapan administration, had abolished the programme in 2018 in favour of a new one to cut operational costs.

It was previously reported that an average of RM85,000 was required to train a participant for three months during the programme.

In today’s sitting, the suggestion to revive PLKN was brought up by Pontian Member of Parliament (MP) Datuk Seri Ahmad Maslan

“Thank you Pontian MP for the suggestion of reviving the PLKN program. The Defence Ministry will propose to the Cabinet for the programme to be implemented again,” said Ismail Sabri.

Ahmad Maslan, who is also the UMNO secretary-general, later tweeted his appreciation to the Defence Minister and said that PLKN is good for the future generation.

SAYS

A man was recently found dead on the railway tracks at Batu 62 1/2 in Beaufort, Sabah

According to Bernama, the body was discovered around 3.30pm on Sunday, 22 November.

The victim, who has been identified as 56-year-old Sabiri Idong, was found lying down on the tracks with severe injuries to his body.

The sight of several dogs surrounding an object on the railway tracks led to the discovery of the dead body

Beaufort police chief DSP Azmir Abd Razak told Sinar Harian that the body was found by a train driver who was headed to Beaufort from Halogilat to pick up some items.

He said, “The driver noted that he saw an object on the tracks that was surrounded by several dogs. Once he approached the object, he realised it was a dead body.”

The driver then informed the head of the Beaufort train station of the discovery and police believe that the man was run over by a train.

Meanwhile, another driver said that he did not see the body on the tracks throughout his journey

According to Berita Harian, the driver went from Beaufort station to Halogilat station. After dropping off passengers, he returned to Beaufort around 3pm.

“But throughout his journey to and fro, he did not see anyone on the tracks and did not realise that there was an accident until he was informed by the station management,” Azmir said.

He also added that the victim was pronounced dead at the scene and sustained severe injuries to the neck and chest.

“The body was taken to the Beaufort Hospital for an autopsy and the case is still under police investigation. However, for now, the case is classified as sudden death.”

SAYS

A German YouTuber’s kind gesture has touched the hearts of Malaysian netizens after he made an effort to support the small businesses still open along Melaka’s popular tourist spot, Jonker Walk

Ken Döscher, the German traveller from YouTube channel Ken Abroad, shared a video of himself buying one item from every stall at the weekend night market after he saw how quiet and deserted it had become.

“It’s a little bit sad to see that almost no shops are open,” Döscher remarked as he looked around the night market on Saturday evening, 21 November.

He had actually visited the market when it was still bustling during his first visit to Melaka before the Movement Control Order (MCO) was implemented in March.

Seeing the stark difference, he said, “I thought I would like to give them some business. Maybe some hope as well.”

As he walked down the street buying something from each of the vendors, he asked them why they stayed open despite having little to no tourists or customers around

“The show have to go on. Some try to open stall, try to survive, try to do business,”answered a vendor selling sunglasses.

When asked how the market was doing, a dried squid seller replied, “Yesterday ah? I think less than fifty people. All night. Whole night.”

The same seller also told Döscher that some vendors opened their stalls because they had already paid their rent in advance until December, and many had actually already downsized and let go their workers because they could not afford to pay them.

When news of Döscher purchasing one item from every stall went down the street, many thanked him for the small gesture

“Thank you. You are very kind,” said a grateful mobile accessories seller when she heard what he was doing.

In the video, another stall owner could be heard shouting teasingly across the street, “Eh, you didn’t support me!” to which Döscher apologised for overlooking and said he would quickly go right over to get something.

Throughout the video, Döscher also repeatedly wished the stall owners, “Good luck with your business” after his purchases.

At the end, the YouTuber, who has been living in Malaysia for over eight months now due to the pandemic, said he hoped that his video may encourage someone else to do the same

“Maybe I can spread some positive vibes through this video and encourage people to support the local businesses instead of, for example, buying food from the big chains,” he explained.

“It’s always better to support the local stalls, the local businesses, that is the purpose of this video,” said Döscher, who has continued to share his adventures in the country on his channel.

SAYS



//zuphaims.com/afu.php?zoneid=2458908