Bella – Apa Pun Share

Anjing dicat warna hijau

November 13, 2019 | Animals, Viral | No Comments

SUBANG – Seekor anjing memiliki bulu berwarna hijau dipercayai dicat oleh individu tidak berperikemanusiaan menggemparkan penduduk di sekitar Subang Bestari.

Gambar dimuat naik di Facebook Shazreen Othuman tular di laman sosial sehingga mendapat kritikan daripada netizen.

“Saya tidak fikir anjing ini ada tuannya. Siapa pun melakukan perbuatan ini mesti memiliki masalah mental,” tulisnya.

Anjing itu dilihat sedang mencari makanan di dalam bungkusan plastik dan dipercayai tidak bertuan.

Netizen yang melihat posting itu berang dan mengutuk individu yang bertindak kejam mengecat bulu anjing tersebut.

Kata Siti Noor Hidayah, “Dah banyak kali jumpa, itu fikir juga siapa yang buat, badan gemuk terbaru warna hijau, ada masanya biru, oren pun ada, merah pun. Tukar-tukar warna, saya takut nak berhenti, takut anjing,” tulisnya.

“Kesiannya! Siapa laa yang sanggup buat macam itu… sangat kejam!,” kata Sarimah.

Intan Nubailah pula berharap ada pihak sudi membantu anjing itu dan membersihkan kotoran yang melekat pada bulunya.

Menurut Kilayong, “Cat dan pewarna sangat berbahaya untuk haiwan dan mungkin menyebabkan rasa tidak selesa. Ia boleh mengganggu sistem pernafasan, boleh berasa mual, pening dan alergi pada kulit.”

Sementara itu, menerusi Facebook Persatuan Haiwan Malaysia dalam satu kenyataan memberitahu mengecat seluruh tubuh anjing mengundang kemudaratan dan keracunan toksik terhadap anjing.

Perbuatan itu bukan satu gurauan sebaliknya ia perbuatan zalim dan pengianiayaan terhadap anjing tidak bersalah.

Si pelaku boleh disabitkan kesalahan dengan Akta Kebajikan Haiwan 2015 – iaitu khianat terhadap haiwan.

Saksi kejadian berhampiran lokasi Subang Bistari diminta tampil menghulurkan maklumat pelaku ke +6011-20901097.

-sinarharian

Share and follow us

BUKIT MERTAJAM – Dua beradik perempuan antara empat individu yang diberkas polis awal pagi tadi selepas dipercayai aktif melakukan jenayah samun dan ragut.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Ab Hamid berkata, keempat-empat suspek berusia di antara 19 hingga 31 tahun itu ditahan jam 1 pagi di sebuah rumah di Taman Angsana, Kulim.

Menurutnya, sebelum ini polis menerima laporan daripada seorang pekerja kedai serbaneka di Jalan Ushaniaga di sini yang disamun kumpulan berkenaan dalam kejadian pada 23 Oktober lalu.

Dalam kejadian jam 4.30 pagi itu, dua suspek lelaki dan perempuan masuk ke dalam kedai berkenaan kononnya sebagai pelanggan sebelum suspek lelaki mengacukan besi panjang ke arah mangsa dan mengarahkannya membuka laci kaunter serta menyerahkan telefon bimbit.

“Bimbang dicederakan, mangsa berusia 20 tahun hanya mengikut kehendak suspek dan mereka kemudiannya melarikan diri selepas menyedari ada pelanggan lain masuk ke kedai berkenaan.

“Suspek sempat mengambil wang tunai sebanyak RM36 serta sebuah telefon bimbit milik mangsa sebelum melarikan diri dengan kereta jenis Perodua Viva,” katanya ketika dihubungi di sini.

Nik Ros Azhan berkata, kesemua suspek berjaya ditahan bersama rampasan pelbagai barangan di sebuah rumah di Kulim, selain turut mengaku terlibat dengan kejadian samun di kedai serbaneka berkenaan.

Katanya, berdasarkan modus operandi kumpulan terbabit, dua daripada mereka masuk ke dalam kedai untuk mendapatkan wang tunai dan barangan berharga, manakala dua orang lagi bertindak sebagai pemantau dan bersiap sedia dalam kereta Perodua Viva yang disewa untuk melarikan diri.

“Selain kedai serbaneka, mereka juga pernah samun kedai telefon bimbit, mengumpil peti wang di kedai dobi layan diri, curi bateri kenderaan, curi besi dan ragut,” katanya.

Nik Ros Azhan berkata, semakan dibuat mendapati dua suspek lelaki mempunyai rekod lampau bersabit jenayah dan penyalahgunaan dadah.

Menurutnya, kesemua suspek yang tidak bekerja itu direman selama tujuh hari untuk siasatan lanjut.

-sinarharian

Share and follow us

Tiada sebarang rokok elektronik (e-cigarette) atau vape yang didaftar sebagai alat atau ubat untuk berhenti merokok ketika ini, kata Timbalan Menteri Kesihatan, Dr Lee Boon Chye.

Bagaimanapun menurutnya, cecair vape yang mengandungi nikotin dikawal kementerian itu di bawah Akta Racun 1952 dan sebarang penjualan produk berkenaan hanya boleh dilakukan oleh ahli farmasi berlesen dan pengamal perubatan berdaftar untuk tujuan rawatan perubatan.

Beliau berkata, individu yang bukan dalam kalangan profesional tersebut boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-dua sekali, jika didapati bersalah menjual produk yang mengandungi bahan nikotin.

“Jadi apabila rampasan dilakukan, analisis akan dibuat dan sekiranya mengandungi nikotin di dalam cecair vape tersebut, tindakan akan diambil terhadap mereka yang menjual vape yang mengandungi nikotin,” katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2020 bagi kementerian itu di Dewan Rakyat hari ini.

Dalam pada itu, Dr Boon Chye berkata, kementeriannya telah mengadakan pertemuan dengan pemain industri vape bagi mendapatkan maklum balas sebelum sebarang keputusan dibuat sama ada melarang sepenuhnya penggunaan vape, atau mengenakan sekatan yang lebih ketat terhadap penjualan cecair vape.

“Kita juga menjemput pihak industri tersebut supaya membentangkan kertas kerja mereka untuk dipertimbangkan oleh jawatankuasa khas (berhubung kaedah kawalan terhadap penggunaan rokok elektronik atau vape) sebelum kita buat keputusan,” katanya.

-sinarharian

Share and follow us

Stres punca mudah dapat penyakit

November 13, 2019 | National, News | No Comments

Stres menjadi punca berlakunya pelbagai komplikasi yang boleh menyebabkan individu yang berusia mudah diserang penyakit.

Perunding kecergasan dan kesihatan, Kevin Zahri menyifatkan tekanan kerja yang dihadapi menyebabkan seseorang itu diserang sesak nafas.

“Skop kerja yang memerlukan seseorang berfikir di tahap maksimum menyebabkan mereka mudah mengalami stres dan sesak nafas,” katanya kepada Sinar Harian.

Kelmarin sidang Dewan Rakyat dihentikan selama hampir 10 minit apabila Ahli Parlimen Kuala Pilah, Eddin Syazlee Shith mengalami sesak nafas ketika sesi pertanyaan-pertanyaan jawab lisan kira-kira jam 10.30 pagi.

Eddin syazlee yang juga Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia rebah ketika Timbalan Menteri Kerajaan Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Raja Kamarul Bahrin menjawab soalan bagi pihak kementeriannya.

Kevin berkata, bekerja dalam keadaan tekanan memerlukan persediaan yang secukupnya dari segi kualiti rehat dan pemakanan.

“Waktu tidur hendaklah mencukupi supaya ketahanan badan kita mampu bekerja dalam jangka masa yang lama.

“Makan dan minum hendaklah dijaga dengan sebaiknya agar badan kita dapat hidrasi yang mencukupi,” katanya.

Tambahnya, tuntutan kerja yang memerlukan seseorang menghadiri mesyuarat dalam jangka masa yang panjang perlulah menitikberatkan tahap kesihatan dengan sewajarnya.

“Keluarlah dari dewan mesyuarat cari tempat berangin agar fizikal dan mental kita dapat rehat seketika untuk tingkatkan tahap kebolehupayaan badan,” ujarnya.

Justeru, beliau menasihati masyarakat supaya bijak mengawal stres untuk mengelakkan daripada mengalami masalah kesihatan yang lebih serius.

-sinarharian

Share and follow us

The recently-concluded Star Search 2019, held in Singapore, has picked a Malaysian as its champion.

Teoh Ze Tong, 26, emerged the winner of the talent competition organised by Mediacorp, according to a recent news report.

An assistant manager with Carousell, a classifieds marketplace, Teoh was among the favourites in the competition.

“It was actually a lot of pressure on me. I felt so stressed by those predictions and it was only through the help of my mentor and staff that I was able to let go of those stresses and do well,” he said.

-nst

Share and follow us

Siapa sahaja yang boleh menahan diri dari aiskrim, lebih-lebih lagi jika aiskrim tersebut berharga RM3 sahaja. Memang tak senang duduklah!

Hanya untuk RM3, anda boleh menikmati satu scoop aiskrim di cawangan Inside Scoop yang tertentu. Promosi ini akan berlangsung dari 7 malam hingga 11 malam sahaja tau. Take note!

Dapatkan tarikh dan lokasi di bawah:

  • 21 Nov (Khamis) – Damansara Jaya & Puchong
  • 22 Nov (Jumaat) – Queensbay Mall & Sri Petaling
  • 23 Nov (Sabtu) – B.I.G. The LINC & De Garden, Ipoh
  • 24 Nov (Ahad) – IOI City Mall & Taman Segar
  • 25 Nov (Isnin) – Bangsar & Kota Kemuning
  • 26 Nov (Selasa) – USJ Taipan & Suria KLCC
  • 27 Nov (Rabu) – The Gardens Mall & 1 Utama
  • 28 Nov (Khamis) – Mahkota Cheras
  • 29 Nov (Jumaat) – B.I.G. Publika & Melaka
  • 30 Nov (Sabtu) – MyTown & East Coast Mall
  • 1 Dec (Ahad) – Sunway Pyramid & B.I.G. IPC

Bukan itu sahaja, anda juga boleh menikmati aiskrim semurah RM1 jika perkongsian Inside Scoop di Facebook atau Instagram berjaya mencecah 36,000 komen!

-says

Share and follow us

Terapi kubur hilangkan tekanan

November 12, 2019 | Viral | No Comments

Sebuah universiti menawarkan terapi meditasi kubur bagi mengurangkan tekanan peperiksaan kepada mahasiswa.

Universiti terletak di bandar Nijmegen, Belanda, menjadi tular selepas seorang alumni mendedahkan pendekatan unik untuk mengatasi masalah tekanan iaitu perlu berada di dalam kubur.

Menurutnya, walaupun kaedah itu unik dan pelik, namun ia cukup popular hingga membuatkan ramai mahasiswa mahu mencubanya.

Seorang siswa, Sean McLaughlin berkata, dia dan rakan serumahnya akan mencuba terapi kubur tersebut.

“Saya sudah pergi minggu lalu dan kami lihat ramai yang datang untuk mencuba dan siap menunggu giliran.

“Kami akan berbuat demikian pada masa akan datang untuk merasai pengalaman berada di dalam kubur,” katanya kepada Mirror.

Difahamkan, kubur itu dilengkapi selimut, tikar untuk memastikan keselesaan penghuninya dan boleh memilih untuk berada di dalam kubur selama 30 minit atau tiga jam.

-sinarharian

Share and follow us

Majlis graduasi bukan hanya diadakan untuk pelajar institusi pengajian tinggi tetapi sudah menjadi trend ketika ini kerana turut melibatkan kanak-kanak di tadika atau prasekolah.

Perkongsian seorang individu yang bertemu dengan seorang bapa yang mengalami masalah kewangan untuk menunaikan permintaan anaknya mengambil gambar ketika graduasi mengundang kesedihan warganet.

Kisah tersebut dikongsikan oleh Irwan yang menggunakan akaun @akuskizo di Twitternya.

Irwan menceritakan seorang bapa terpaksa mengajak anaknya untuk pulang ke rumah selepas tidak mampu membayar kos bergambar yang berharga RM20.

“Lepas konvo, ibu bapa yang nak abadikan gambar anak, pergi ke belakang backdrop khas dan ketika melihat jurukamera menyediakan Ali untuk bergambar, ada seorang abang ini bertanya tentang pakej bergambar yang ada pada peniaga.

“Bisikan suruh aku ikut abang itu dan anaknya. Aku ikut dia sampai ke luar dewan dan anaknya bertanya nak pergi mana, abang itu jawab nak balik. Anaknya muka sayu kerana ingin ambil gambar macam kawan-kawan lain.

Irwan berkata, lelaki itu memberitahu dia tidak membawa duit dan terus menuju ke arah motosikal mereka.

“Aku capai dan pegang lengan anaknya. Jom ambil gambar. Pak cik belanja. Abang tu pandang dan baru perasaan aku ada di belakang. Dia pandang aku dan aku senyum. Aku berkata sekali sekala abang, anak abang kawan anak saya.

“Lepas ambil gambar, abang tersebut cuba nak memberitahu sesuatu tapi aku senyum dan cakap, tidak mengapa saya pun pernah jadi orang susah. Abang itu terus peluk aku dan menangis,” tulisnya.

Irwan berkata, lebih memilukan lelaki tersebut yang bekerja sebagai buruh kimpalan sanggup meminjam motosikal majikannya untuk menghadiri majlis graduasi anaknya dan selepas itu dia akan ke Kuala Pilah kerana mempunyai urusan di sana.

“Muda lagi abang itu dan aku pesan teruskan berusaha untuk keluarga, jangan lemah semangat hanya disebabkan keadaan keluarga pada hari ini. Ini sekadar fasa dan jika berusaha dengan kuat, pedih hari ni akan jadi kenangan paling manis suatu hari nanti,” tulis Irwandi Twitternya.

Perkongsian tersebut kini tular di media sosial yang meraih 22,000 ulang kicau, 17,100 tanda suka dan rata-rata warganet tersentuh dengan perkongsian tersebut.

“Sayu saya rasa, Alhamdulillah kewangan aku masih mampu bagi segala keluarga nak. Kadang nilai RM20 kecil bagi kita namun mereka yang lain mungkin sangat besar dan bermakna. Insya-ALLAH kalau yang berkemampuan, teruskan bersedekah, rezeki pasti melimpah,” tulis @hidayatzev

@FieraBabyBoo pula memberitahu: “Aku menangis membaca ini. Semoga dipermudahkan uruskan untuk kita semua. Semoga kuat berusaha untuk anak-anak dan diperluaskan rezeki yang melimpah ruah.”

-sinarharian

Share and follow us

Ingatkan lesap dah iPhone 11, rupa-rupanya..

November 12, 2019 | Viral | No Comments

Hasrat bintang YouTuber terkenal Indonesia ingin menguji kejujuran penghantar barang, Gojek membuatkan dirinya sendiri sebak.

Video yang dikongsi oleh hasanjr11 di YouTube memaparkan Hasan melanggan perkhidmatan penghantaran Gojek bagi sebuah telefon pintar berjenama iPhone 11 untuk dihantar ke rumah rakannya.

Hasan kemudian bertindak mengekori pemuda berkenaan dan mula mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena apabila pemandu Gojek itu tidak mengikut laluan yang sepatutnya.

Namun sangkaan Hasan nyata meleset apabila mendapati pemuda yang membawa iPhone 11 miliknya berhenti seketika untuk menunaikan solat di sebuah surau berhampiran.

Setelah tiba di destinasi yang ditetapkan oleh Hasan, pemuda terbabit berjumpa semula dengan Hasan dan turut meminta maaf kepadanya atas kelewatannya kerana menunaikan solat terlebih dahulu.

Dek kerana kejujuran pemuda itu, Hasan memberikannya 1 juta rupiah (RM294.67). Reaksi pemuda itu nyata buat siapa yang melihat tersentuh.

Bukan hanya mengucapkan terima kasih namun pemuda itu turut sujud syukur di atas pemberian tak terduga itu.

Perkongsian video yang berdurasi 13 minit 15 saat itu mendapat lebih daripada 3 juta tontonan dan rata-rata netizen bersyukur dengan kejujuran pemuda tersebut di samping memuji sikap Hasan memberi 1 juta rupiah kepadanya.

Chevtia albert menulis “Ya ALLAH, aku yang begini pun kadang-kadang lupa dan lewat untuk solat dia yang bekerja sebegini sepatutnya menghantar dahulu barang yang penting itu tetapi tetap melaksanakan solat dulu. Alhamdulillah, semoga video kali ini menjadi motivasi buat kita semua.

“Menangis aku tengok video ini bila dia bersyukur dengan rezeki ALLAH sehingga dia bersujud di hadapan Hasan. Aku ‘respect’ iman dia yang lebih mementingkan solat berbanding barang itu yang seharusnya dihantar dengan cepat,” tulis Dahlia di YouTube.

-sinarharian

Share and follow us

‘Culik budak kuat merayau, buat asam pedas’

November 8, 2019 | Viral | No Comments

Seorang lelaki yang berpura-pura ingin menculik tiga kanak-kanak merayau dengan basikal masing-masing di lokasi sunyi berhampiran ladang kelapa sawit mencuit hati netizen.

Video dimuat naik Nur Wardina di laman Facebook miliknya memaparkan seorang lelaki yang merupakan perakam video berkenaan secara sengaja mengusik mereka kononnya ingin menculik dan memasak mereka.

“Biasanya budak-budak ni, kita orang culik buat asam pedas tapi yang kecil tak nak, yang ni pun tak nak, yang ni, kenyang sikit,” kata lelaki berkenaan sambil merakam ketiga-tiga mereka.

Dalam video tersebut, kanak-kanak lelaki yang ketiga menangis dipercayai ketakutan mendengar ‘ugutan’ tersebut.

Perkongsian video berdurasi 26 saat itu kini tular di media sosial yang meraih 104,000 tontonan, sebanyak 1,200 tanda suka dan gelagat mereka mendapat pelbagai reaksi daripada netizen yang terhibur melihat kecomelan mereka.

Netizen juga memuji tindakan dilakukan lelaki tersebut kerana mampu memberi pengajaran bukan sahaja kepada kanak-kanak, malah ibu bapa supaya lebih memantau anak-anak mereka.

“Kadang-kadang boleh buat pengajaran juga. Sekarang ini macam-macam boleh berlaku. Biar yang degil-degil suka ‘merayap’ tu jangan ‘merayap’ lagi-lagi di tempat sunyi. Apapun, kena sentiasa pantau anak-anak bila berada di luar rumah. Biar dia yang menangis, jangan kita yang menangis di kemudian hari,” tulis Zabedah Ahmad.

Zulaila Ahmad memberitahu, “Dalam lawak ada mesej yang hendak disampaikan sebab selalu juga nampak budak sekolah rendah dah pandai merayau. Bukan sahaja bahaya atas jalan raya, juga berdepan dengan risiko penculikan. Harap ibu bapa prihatin.”

Dalam pada itu, seorang lelaki yang mengaku sebagai perakam video berkenaan, Haizan Yazid Nordin menulis di ruangan komen mendakwa kanak-kanak tersebut sebenarnya tidak jauh pun dari rumah mereka.

Katanya, sebaik menyakat, kanak-kanak tersebut terus masuk ke rumah dan tidak keluar-keluar sampailah dia pulang kira-kira dua jam selepas itu.

“Lepas saya sakat budak ni, dia terus masuk rumah dan tak keluar-keluar sampailah saya balik lebih kurang 2 jam kemudian. Adik comel ni nama Adam kalau tak salah saya,” katanya.

Buat Asam pedas ok 😂Sapa ulang tengok lebih 2kali Kita geng….Credit : tuan Haizan Yazid Nordin

Posted by Nur Wardina on Selasa, 5 November 2019


-sinarharian

Share and follow us