Tag Archive : Anak Tak Makan

/ Anak Tak Makan

Kecuaian ibu bapa dalam menjaga anak kecil bukanlah satu perkara yang asing lagi bagi masyarakat zaman sekarang

Hari ni rasa tekilannn sangattt,Pagi-pagi masuk kerja dah di ‘hadiah’ kan kes tenat.. Tunggang terbalik nak selamatkan nyawa..Akibat ibu ayah yang… jenisTAK KISAH? pic.twitter.com/vyKc78kadU— Dr Ana (@anayasminazmi) December 7, 2020

Malah, kebanyakan insiden tidak diingini berlaku kepada anak adalah kerana sikap ibu bapa yang leka mengejar kemewahan dan kerja sehingga lupa tanggungjawab utama.

Percaya atau tidak, ada ibu bapa yang sanggup membiarkan anak mereka tidak makan berminggu-minggu sehingga anak terpaksa bertarung nyawa.

Begitulah kisah yang dikongsikan oleh seorang doktor wanita ini di laman sosial Twitter baru-baru ini. Dr Ana Yasmin Azmi telah memuat naik ciapan pada dua hari lepas di mana dia mengendalikan kes tenat seorang anak kecil.

Baca ciapan penuh daripada Dr Ana di bawah:

Ibu bagi alasan sibuk bekerja sehingga anak dibiarkan tidak makan sampai dua minggu

Menurut Dr Ana, ibu bapa kepada anak kecil itu terlalu sibuk bekerja dan mengambil remeh tentang pemakanan anak mereka yang tidak diberi makan sehingga dua minggu dan sampai tinggal tulang.

Anak kecil itu hanya dikejarkan ke hospital selepas tidak sedarkan diri dan tenat kerana tidak bertenaga. Dia tidak boleh bernafas dan heart rate pun semakin perlahan.

“Kenapalah ada ibu ayah yang tak kisah pada anak sampai anak tinggal tulang. Bayangkan, anak tu nak gerak jari pun takda tenaga. Dia gerak mata je. Anak tu dah pengsan petang semalam, masih simpan di rumah. Tunggu tengah malam, taktau kenapa.

“Bila tanya tak nampak ke anak tu makin kurus? Jawapannya: “saya kerja… Anak tak nak makan.. Saya nak buat apa?”

Dia tak rasa berat badan macam tu tak normal untuk anak.. 2 minggu anak tu tak makan..air je minum..Mak masih rasa ‘dia ok je’,” katanya.

Susulan tularnya ciapan tersebut, rata-rata warganet geram dan sedih dengan sikap ibu kepada anak kecil itu yang seolah-olah tidak kisah langsung tentang nyawa anaknya

SAYS


//ugroocuw.net/4/2458908