Tag Archive : crime

/ crime

116 jam tangan dilarikan perompak

May 22, 2020 | Crime | No Comments

PREMIS menjual jam di sebuah pasar raya di Taiping kerugian RM 72,047 apabila 116 jam tangan berjenama dilarikan perompak, semalam.

Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Osman Mamat, berkata, pihaknya menerima laporan kejadian daripada pemilik premis pada jam 10.20 pagi.

Menurutnya, mangsa berusia 57 tahun, hanya menyedari kejadian itu setelah menyedari pelbagai jam di rak pameran G-Shock dan Casio, hilang, sewaktu mangsa dan memulakan perniagaannya pagi itu.

“Hasil siasatan mendapati 44 utas jam tangan berjenama G-Shock, 38 utas jenama Seiko, 28 utas jenama Baby-G dan enam utas jenama Casio, dilarikan perompak manakala jenama lain langsung tidak terusik.

“Kesemua 116 utas jam tangan yang dilarikan mempunyai resit belian dan bernilai pasaran RM 72,047.

“Terdapat juga kesan geledah di bahagian kaunter namun tiada sebarang kehilangan direkodkan ,”katanya dihubungi, media.

Menurutnya lagi, siasatan lanjut mendapati premis yang berada di tingkat satu itu mempunyai kamera litar tertutup (CCTV), namun ia tidak berfungsi.

“Usaha mengenal pasti suspek giat dijalankan,” katanya.

Osman berkata kes masih dalam siasatan dan disiasat di bawah Seksyen 457 Kanun Keseksaan.

hmetro

GEORGE TOWN – A motorcyclist allegedly hit an 80-year-old man in the head with his helmet after their vehicles collided in Bandar Baru Ayer Itam here.

George Town OCPD Asst Comm Soffian Santong said the victim, a retired taxi driver, had stopped his car at a junction here.

“The suspect’s motorcycle collided with the victim’s car at the junction, causing the bumper to fall off and breaking the lights on the right side of the car.

“The victim got down from his car to check the damage to his car.

“He told the suspect to make a police report. The suspect however suddenly hit the victim in his head with his helmet.

“As a result of the blow, the victim suffered injuries and bruises to the face and head, which required several stitches, ” he said in a statement on Monday (April 6).

ACP Soffian added that the suspect was unhappy as he claimed that the victim was the one who hit him.

The 35-year-old suspect, who is a security guard, is receiving treatment at a hospital here.

The matter is being investigated under Section 324 of the Penal Code for causing injury.

hmetro

 woman who had stabbed four Saint Joseph Convent School students 15 years ago allegedly killed a four-year-old girl on March 29.

Nakhon Chai Si Police Station in Nakhon Pathom province was notified around 6pm of the incident that took place at a restaurant in Nakhon Chai Si province.

The police found a girl named Tiprada Homsuwan covered in blood along with a knife at the scene and sent her to Huai Plu Hospital but the girl passed away at the hospital.

Tiprada’s family told the police that a suspect came to order five dishes at the restaurant without speaking to anyone but they did not notice anything strange.

Later, the family heard Tiprada screaming and saw her soaked in blood in her abdomen on a bench near the restaurant.

Afterwards, Jitlada Tantivanitchayasuk, 51, and her family came to Nakhon Chai Si Police Station and told the officers that she had just left a mental institution a week ago.

Jitlada reportedly seemed to be in a trance and did not respond while being interrogated. Her family said that she had been treated for mental illness for 20 years.

She was previously imprisoned for eight years after stabbing four Saint Joseph Convent School students in 2005.

AsiaOne

ALOR SETAR – A man ended up being killed and dumped inside a plastic barrel for always borrowing his younger brother’s shirts.

Apparently, the last straw came when he wore a shirt that was given to the younger brother by his girlfriend.

Body of man believed killed by younger brother found entombed in concrete

The body of a man believed to have been killed by his younger brother was found in a blue plastic barrel filled with concrete behind their house in Kampung Padang Hassan, Alor Setar, Kedah on Sunday.——————————————LIKE & FOLLOW US for the latest updates——————————————YOUTUBE➜ https://cutt.ly/TheStarFACEBOOK ➜ https://fb.com/TheStarOnline WEBSITE ➜ https://thestartv.com/c/news

Posted by The Star on Sabtu, 7 Mac 2020

Police found the body of the 34-year-old man, believed to have been killed by his younger sibling, in a blue barrel filled with concrete behind their house.

Initial investigation showed that he died following a fight with the younger brother who had told him off for always wearing his clothes.

According to a statement from the police, the younger brother said during interrogation last Friday evening that he confronted his older brother, who had always taken his shirts to wear.

The older one then got a meat cleaver and attacked his sibling.

But the younger brother managed to seize the cleaver and struck the victim in the neck, causing his death.

The younger brother then stuffed the body into a blue plastic barrel. The next day, he filled the barrel with wet concrete.

At 1am yesterday, however, the younger brother was filled with guilt and confessed his misdeed to another older brother.

A police report was lodged shortly later.

The barrel containing the victim’s remains was found at their house in Kepala Batas.

A neighbour, who knew the family, said the victim recently wore his younger brother’s shirt, which was a gift from his girlfriend.

It is learned that the victim was jobless while the 25-year-old brother was a fried chicken hawker.

Kedah CID chief Asst Comm Sapii Ahmad said the case was being investigated for murder under Section 302 of the Penal Code.

“The weapon and construction equipment to mix the concrete were recovered and seized from the house,” he said.

AsiaOne

SYDNEY – A thief has been caught on camera hooking a gold necklace with a fishing rod in a brazen night-time theft from an Australian designer store.

The thief, captured on closed-circuit television camera, broke the store window in Melbourne’s central business district before using a fishing rod to hook the Versace necklace, local police said on Wednesday (March 4).

But it took the inner-city angler nearly three hours to land his catch.

After first attempts with a smaller rod failed, the man decided to get a bigger rod, eventually snagging the US$700 (S$970) gold piece from a mannequin’s neck in a crime police described as – until now – unseen.

“It’s fairly blatant and it’s quite bold as well, to have someone attend with a fishing rod in the middle of the night,” Victoria Police Senior Constable Bede Whitty said.

Police released the footage as they attempt to net the balding, middle-aged thief.

AsiaOne

Man sets car ablaze after boss fires him from job

February 25, 2020 | News | No Comments

SIBU – A mentally disturbed man set fire to a car after he was terminated by his employer.

The incident took place along the Sarikei-Sibu road near the second Nyelong Bridge at about 9.20am yesterday.

Sarikei OCPD Supt Awang Arfian Awang Bujang said the suspect, an Indonesian, was being driven home in a multipurpose vehicle (MPV) by a fellow countryman.

Supt Awang said investigations showed that his employer had laid him off due to his condition.

He said the suspect from Sambas was employed at an oil palm plantation here.

“The driver of the Indonesian-registered MPV was sending the suspect home when he took out a match and set the vehicle on fire.

“He has been detained to assist in investigations and will be referred to the hospital for a check-up,” he said.

No one was hurt in the incident.

Sarikei fire station chief Mahmudin Narudin said 11 firemen were deployed to the scene upon receiving a distress call from the public.

“We took about 25 minutes to put out the fire. The car was totally destroyed,” Mahmudin said.

AsiaOne

Seorang remaja ditikam mati selepas bergaduh dipercayai merebutkan teman wanita, namun kira-kira 80 pelajar yang menyaksikan kejadian langsung tidak membantu sebaliknya sibuk merakam termasuk untuk dimuat naik ke media sosial.

Khaseen Morris, 16, parah ditikam selepas diserang sekumpulan budak lelaki lain ketika berjalan pulang ke rumah bersama rakannya di Oceanside, New York, Isnin lalu, lapor Daily Mail.

Polis di daerah Nassau dikerahkan selepas pergaduhan besar tercetus membabitkan 10 pemuda di luar restoran piza pada jam 3.45 petang (waktu tempatan).

Rakaman mengejutkan menunjukkan Morris dilemparkan ke tanah sebelum kemudian dilihat berdarah di dada, dipercayai akibat ditikam.

Namun tidak seorangpun tampil membantu menghentikan pergaduhan itu sebaliknya jurucakap polis Leftenan Stephen Fitzpatrick berkata: “Mereka lebih sibuk merakam kejadian. Mereka merakam kematiannya, bukan membantunya.

“Saya tidak faham perkara ini. Perbuatan seperti ini tidak boleh berterusan. Kawan kamu sedang nazak dan kamu sekadar mengambil video. Amat menjijikkan.”

Sementara itu, detektif Vincent Garcia berkata, tiada tangkapan dibuat, tetapi beberapa klip video kemudian dimuat naik ke Snapchat.

“Walaupun mereka lebih sibuk merakam dan bukannya membantu mangsa, sekurang-kurangnya kami kini mempunyai beberapa suspek yang boleh diburu,” katanya.

Sementara itu, kakak Morris yang enggan dinamakan berkata, adiknya baru berpindah ke sekolah itu untuk memulakan hidup baru.

Dia mendakwa adiknya ditikam semata-mata kerana meneman seorang gadis pulang dari sebuah majlis pada Ahad lalu.

“Dia sangat baik dan penyayang, tidak patut mati sebegini. Gadis itu sengaja memberitahu bekas kekasihnya dia diiring pulang, kononnya untuk membuatkan lelaki itu cemburu,” katanya.

Harian Metro

Seorang wanita yang sedang mengandung mati ditikam ketika mangsa sedang tidur di sebelah suami dan anaknya semasa mereka sedang bercuti.

Wanita malang tersebut, Karen Turner, 31, sedang menginap di rumah percutian mewah di Afrika Selatan bersama ahli keluarganya yang lain ketika dia dan suaminya diserang pada pukul 3 pagi.

Dua orang lelaki bersenjatakan pisau telah memecah masuk ke bilik pasangan tersebut yang mengadap laut di Tanah Rizab Semulajadi Hluleka. Malangnya, kandungan Karen yang berusia 3 bulan, turut terkorban akibat tikaman itu.

Karen dan Matthew semasa hari perkahwinan mereka

Suaminya, Matthew, yang turut menerima beberapa tikaman berjaya melawan penyerang tersebut dan terselamat. Turut terselamat ialah anak mereka yang berusia 23 bulan yang sedang tidur bersama pasangan tersebut.

Serangan ke atas pasangan ini yang berlaku beberapa hari sebelum kedatangan Putera Di Raja British, Putera Harry dan isterinya, Meghan serta anaknya, Archie, bakal memberi bayangan yang buruk ke atas Afrika Selatan yang menyaksikan, jumlah jenayah bunuh dan rogol meningkat di luar kawalan dengan lebih 21,000 kes bunuh dan 45,000 kes rogol dilaporkan tahun lepas.

Polis Afrika Selatan berkata mereka sedang mengesan salah seorang suspek yang mana tangkapannya bakal dilakukan dalam masa terdekat. Manakala suspek kedua bakal dikesan tidak lama selepas tangkapan suspek pertama dilakukan.

Jurucakap polis, Captain Dineo Koena, turut mengesahkan yang mangsa berusia 31 tahun dibunuh pada awal pagi hari Selasa manakala suami mangsa, menerima tikaman teruk di bahagian perut.

Menurut abang Karen, Ian Crouch, yang memberitahu media News24, dia berjaya bercakap dengan adik iparnya sejurus selesai pembedahan dilakukan di Hospital Pietermaritzburg.

Ian berkata, “Berdasarkan ingatan Matther, dia dikejutkan akibat tikaman di perut oleh salah seorang suspek, manakala seorang lagi suspek menikam isterinya.”

Rumah percutian mewah di mana kejadian berlaku

“Dia berkata yang dia berjaya bergelut dengan suspek sebelum jatuh tangga akibat pergelutan itu.” Crouch yang pergi ke tempat kejadian sejurus insiden berlaku berkata, pintu dan tingkap balkoni bilik mangsa dibiarkan terbuka semasa mereka tidur akibat cuaca malam yang panas. Dia juga berkata, adiknya, baru sahaja menyambut ulang tahun kelahiran yang ke 31 di situ.

Kedua-dua pasangan, Karen dan Matthew tinggal di Underberg di mana mereka baru sahaja membeli rumah dan ladang di sana yang diuruskan Matther. Mereka telah berkahwin dari Julai 2017 dan dikurniakan seorang anak.

Mirror.co.uk

Sebuah mangkuk tandas dibuat daripada emas tulen 18 karat bernilai £5 juta (RM26 juta) telah dicuri dari Istana Blenheim di Oxfordshire, England pagi kelmarin, lapor akhbar Daily Mail.

Kejadian tersebut berlaku hanya dua hari selepas hasil rekaan pakar seni Itali, Maurizio Cattelan berkenaan dipasang sebagai sebahagian daripada pameran di istana kelahiran bekas Perdana Menteri Britain, Winston Churchill itu.

Pelawat istana itu sebelum ini dibenarkan menggunakan mangkuk tandas tersebut tetapi dihadkan kepada tiga minit setiap kali, kebiasaannya untuk peluang mengambil gambar swafoto.

Polis Lembah Thames mengesahkan kejadian itu dan menahan seorang lelaki berusia 66 tahun berhubung kes kecurian tersebut.

“Kakitangan istana sedar serta-merta kehilangan mangkuk tandas itu dan polis tiba tidak lama kemudian. Kami mempunyai sistem keselamatan yang sangat canggih dan kejadian seperti ini tidak pernah berlaku sebelum ini,” jelas Ketua Pegawai Eksekutif istana berkenaan, Dominic Hare.

“Memang ada risiko tertentu setiap kali satu bahan seni bernilai tinggi dibuka kepada umum, tetapi risikonya berbaloi walaupun selepas kecurian tersebut,” tambahnya.

Mangkuk tandas yang dinamakan ‘America’ itu berfungsi sepenuhnya dan dicipta Cattelan pada tahun 2016 untuk Muzium Solomon R. Guggenheim di New York di mana lebih 100,000 orang beratur untuk menunggu peluang merakam gambarnya, sebelum dibawa ke England awal minggu lalu.

Kosmo

Seorang ibu tergamak menyembelih dua anak kembarnya yang berusia lima tahun semata-mata terlalu kecewa dengan suaminya enggan memberi wang untuk membeli tuala wanita.

Selepas membunuh dua anak kembarnya, Dewi Regina Ano cuba membunuh diri dengan menikam perut dan mengelar lehernya dengan menggunakan parang.

Kompas.com melaporkan, Dewi, 24, ditemui tidak sedarkan diri bersama mayat dua anaknya, Angga Masus dan Angkri Masus di sebuah bilik pekerja hotel di Oesapa Barat pada 5 September lalu.

Pada mulanya polis mengesyaki tiga beranak itu diserang tetapi selepas beberapa hari dirawat di hospital, Dewi mengaku bertanggungjawab membunuh anaknya.

Jurucakap polis Kupang, Bobby Mooy Nafi memberitahu, Dewi membunuh anaknya kerana mahu membalas dendam terhadap suaminya yang sering mengabaikan dan mendera mereka.

“Wanita ini mengaku suaminya tidak pernah memenuhi kehendaknya sebagai isteri dan kurang memberi perhatian kepadanya serta anak-anaknya.

“Suspek bertambah kecewa kerana suaminya langsung tidak mahu memberi wang termasuk membelikan tuala wanita untuknya pada setiap bulan,” katanya.

Bobby berkata, motif pembunuhan kejam itu adalah dendam si isteri yang terlalu mendalam hingga dia sanggup mengorbankan anaknya sendiri.

“Ketika disoal siasat Dewi mengaku bersalah dan dia menangis tidak berhenti-henti,” katanya

Harian Metro

//graizoah.com/afu.php?zoneid=2458908