Tag Archive : Info

/ Info

PERGERAKAN bagi setiap mata dikawal oleh 6 jenis otot. Sekiranya berlaku ketidakseimbangan dalam pergerakan otot-otot ini atau kerosakan pada otot, juling akan berlaku.

Juling juga boleh disebabkan oleh kecederaan atau kerosakan pada saraf yang mengawal pergerakan otot mata.

Juling keluar adalah keadaan di mana apabila satu mata memandang ke hadapan dan mata yang satu lagi kelihatan memandang ke sisi. Keadaan ini boleh berlaku sejak lahir, sewaktu kanak-kanak atau setelah dewasa. Bayi yang mengalami juling keluar sejak lahir perlu mendapat pemeriksaan terperinci bagi mengenal pasti punca keadaan ini berlaku, kerana juling keluar bukanlah suatu keadaan yang normal dan jarang berlaku kepada bayi.

Terdapat dua jenis juling keluar iaitu juling keluar sekali-sekala dan juling keluar kekal. Juling keluar sekali-sekala sering berlaku di kalangan kanak-kanak sekiranya mereka dalam keadaan letih, kurang sihat atau kurang tumpuan. Keadaan ini juga boleh berlaku sekiranya seseorang itu berada di bawah pengaruh alkohol.

Manakala, bagi juling keluar kekal pula, salah satu mata akan sentiasa mengarah keluar. Mata yang sentiasa juling keluar berisiko mendapat mata malas dan sering berlaku d kalangan kanak-kanak. Mata malas tidak akan berlaku sekiranya juling keluar berlaku pada kedua-dua belah mata, kanan dan kiri secara silih berganti.

TANDA DAN GEJALA

Individu yang mempunyai masalah juling keluar sekali-sekala sering menutup sebelah mata dalam cahaya yang terang disebabkan silau (photophobia). Terdapat juga individu yang mengadu penglihatan menjadi kabur apabila juling berlaku. Sekiranya juling baru berlaku, individu itu akan mengadu penglihatan berganda yang dipanggil diplopia. Penglihatan berganda adalah keadaan di mana satu objek kelihatan menjadi dua imej.

Individu yang mempunyai juling kekal sejak lahir atau ketika masih kanak-kanak biasanya tidak akan mengadu sebarang masalah penglihatan. Masalah utama bagi golongan ini adalah daripada segi kosmetik di mana pergerakan mata kelihatan tidak normal. Kanak-kanak juling mungkin akan menghadapi masalah dalam pergaulan kerana keadaan mata mereka sering dipersendakan oleh rakan-rakan. Ini boleh menyebabkan pelajaran mereka terganggu dan kanak-kanak tersebut tidak suka pergi ke sekolah.

Juling yang berlaku secara tiba-tiba mungkin disebabkan gangguan pada otak seperti pendarahan otak, penyakit tertentu atau ketumbuhan. Juling juga boleh berlaku akibat daripada kecederaan otak yang disebabkan oleh kemalangan.

RAWATAN

Pemeriksaan mata secara menyeluruh perlu dilakukan untuk mengenal pasti punca juling sebaik sahaja juling dikesan. Pemeriksaan boleh dijalankan oleh Pegawai Optometri, Pegawai Ortoptik atau pakar mata.

Sekiranya juling disebabkan oleh masalah rabun penglihatan, pesakit perlu memakai cermin mata dengan kuasa kanta yang tepat. Terapi penutupan mata mesti dibuat jika ada masalah mata malas. Penglihatan yang baik adalah amat penting untuk mengurangkan risiko juling berulang selepas pembedahan.

Terdapat jenis juling keluar yang boleh dirawat dengan melakukan senaman mata. Bagaimanapun, senaman mata hanya efektif untuk kes tertentu sahaja seperti juling keluar yang hanya berlaku sekali-sekala.

Pembedahan boleh dilakukan untuk membetulkan juling. Sekiranya juling disebabkan oleh masalah penglihatan yang teruk, pembedahan hanyalah untuk tujuan kosmetik. Selepas pembedahan, juling keluar mungkin boleh berulang kerana mata tersebut tidak dapat digunakan untuk melihat.

Bagaimanapun, bukan semua jenis juling boleh dibetulkan dengan pembedahan. Pembedahan juling terhadap orang dewasa yang telah mempunyai juling sejak zaman kanak-kanak mungkin boleh menyebabkan mereka mendapat penglihatan berganda. Ini disebabkan otak tidak dapat mencantumkan imej dari mata kanan dan kiri yang selama ini melihat secara berasingan.

Oleh itu, pemeriksaan rapi perlu dijalankan sebelum pembedahan dilakukan. Pemeriksaan dan rawatan awal adalah amat penting untuk memastikan kejayaan setiap rawatan yang diberikan terutamanya dalam kalangan kanak-kanak.

-sinarplus

BARANGKALI dek berdiri terlalu lama atau berjalan jauh dan sebagainya, boleh mengundang kepada seseorang mengalami sakit kaki.

Kadang terpaksa tahan sakit atau cuba pergi berurut. Takkan juga setiap kali sakit kaki biasa-biasa hendak ke klinik kan?

Buat sakit kaki biasa tu, bolehlah cuba petua dikongsikan pelayar laman sosial bernama Ruviantie Roslan ini.

Menyucut bahagian tumit

Masa mula-mula mak bagitau petua ni, Kak Vee tak berapa nak buat sangat. Still pergi berurut dekat spa dengan bayaran RM45-RM60 untuk sejam. Tu pun lepas urut tak hilang juga sakit kaki.

Streskan bila sakit kaki? Tambahan lagi kalau sakit tu menyucuk-nyucuk pada bahagian tumit. Rasa berat je kaki nak berjalan. Nak bekerja pun jadi lemau.

Bila dalam pantang ni baru ada kesedaran nak buat. Hanya berspa di rumah. Jimat dari segi kos sebab bahan-bahan nak buat memang dah tersedia di dapur. Boleh diamalkan bila-bila masa.

Tapi kesannya bergantung pada individulah. Ada yang hilang sakit terus lepas sekali buat. Ada yang kena buat sampai tiga kali baru rasa betul betul berkesan.

Kak Vee lepas buat hari tu sakit kaki dan lenguh-lenguh terus hilang. Jadi ringan je kaki nak melangkah. Tu yang Kak Vee nak share petua ni sebab betul-betul menjadi.

Bahan-bahan yang diperlukan:

Garam
Halba
Serai
Halia
Lengkuas
Daun limau purut
Daun pandan

(Tambahan kalau ada, daun mengkudu, cekur daun sireh) – Sebenarnya boleh letak apa saja daun yang ada khasiat.

Cara penyediaan:

Hiris atau ketuk bahan bahan di atas.
Kemudian rebus sehingga mendidih.

Cara penggunaan:

Ambil air rebusan (termasuk bahan bahan) masukkan dalam baldi dan campurkan dengan air paip. Suhu ikut individu. Tapi jangan sampai melecur kulit. Kalau boleh paras air tu sampai boleh rendam dari kaki hingga ke lutut. Baru puas hati.

*Masa rendaman tu akan terasa seolah-olah kaki kita disedut-sedut. Sangat selesa dan bau pun wangi kalah bau dekat spa.

#PS ini hanyalah penyediaan tradisional. Sekiranya sakit kaki tu berlarutan dan bertambah teruk, segeralah berjumpa dengan doktor untuk dapatkan rawatan yang sepatutnya.

#SILAKANSHARE supaya gejala sakit kaki dapat dikurangkan bersama sama. Nak cara jimat bolehlah cuba. Nak mudah pergi spa urut kat sana.

Moga bermanfaat!

-sinarplus

Wanita gempal ‘idaman’ lelaki di 5 negara

November 7, 2019 | Info | No Comments

Tiada sesiapa yang rela untuk menjadi gemuk, apatah lagi tidak mempunyai potongan badan yang ideal. Itu semua perkara yang dielakkan ramai wanita khususnya di Malaysia kerana semua ingin tampil cantik dan seksi.

Selain mengelak daripada menghidapi penyakit kritikal, potongan badan yang kurus seperti buah “pear” juga menjadi idaman wanita.

Oleh itu beberapa senaman khusus perlu dibuat bagi mendapatkan hasil yang diimpikan.

Namun berbeza di beberapa buah negara yang mengejar wanita gemuk untuk menjadi pilihan mereka.

Di beberapa negara ini, wanita kurus tidak mendapat tempat dalam golongan lelaki kerana menganggap wanita kurus ini berpenyakit dan tidak begitu “menggairahkan”.

1. Mauritania

Sangat malang hidup wanita bertubuh kurus atau langsing sekiranya mendiami negara ini.

Terdapat banyak kes penceraian yang berlaku di Mauritania berikutan isteri tidak mampu mengekalkan tubuh badan yang besar.

Bukan semua wanita mempunyai genetik gemuk. Misalnya ada yang mengikut genetik ibu bapa yang bertubuh sederhana, justeru pasti agak sukar untuk menjadi gemuk.

Apa yang pasti, itu keunikan budaya masyarakat di benua Afrika ini yang memandang gemuk sebagai suatu keindahan.

2. Nauru

Kegemukan menjadi lambang kesuburan dan keindahan bagi masyarakat Nauru.

Ini kerana masyarakat negara itu yakin wanita gemuk memiliki tenaga yang lebih untuk melahirkan cahaya mata. Oleh itu, tubuh gemuk diharuskan bagi wanita-wanita di negara itu.

3. Afghanistan

Lelaki Afghanistan dikatakan lebih mudah tertarik dengan wanita berbadan gempal berbanding yang kurus.

Bagi mereka, wanita dengan potongan badan sebegitu, mempunyai kehidupan yang stabil serta sifat yang lebih tenang.

4. Kuwait

Sama seperti Afghanistan, lelaki Kuwait juga menganggap wanita yang bertubuh gemuk memiliki kehidupan yang stabil dan mewah.

Bagi menjaga status sosial suami di khalayak ramai, wanita Kuwait menjaga agar tubuhnya tetap gemuk.

5. Afrika Selatan

Afrika diisytihar sebagai negara yang mempunyai penghidap AIDS paling ramai di dunia.

Oleh kerana itu, mereka beranggapan wanita dengan fizikal kurus kemungkinan mempunyai masalah berkenaan.

-FMT

Sejak minggu lalu, tular video rakaman penampakan pocong yang didakwa dirakam di Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Paloh 3 di sini.

Dalam video berdurasi 11 saat itu, kelihatan satu sosok berwarna putih berada di tengah jalan dan mengejar individu yang merakam.

Ketua kampung, Shamsudin Ismail berkata, beliau tidak meneliti video berkenaan namun katanya gangguan di kampungnya itu sudah berlaku sejak sekian lama.

“Terbaru, terdapat remaja yang nampak pocong di kawasan pejabat Kesedar Paloh 3. Dia maklumkan kepada saya sendiri penemuan misteri tersebut.

“Sebelum ini memanglah kawasan tersebut sering berlaku gangguan, tapi tidak pernah nampak kelibat yang pelik-pelik. Hanya mengganggu dengan bunyi-bunyian,” katanya kepada Sinar Harian hari ini.

Penduduk kampung, Supian Daud, 45, berkata, ada dakwaan mengatakan kejadian itu berlaku berhampiran kawasan rumahnya.

“Tapi bila saya perhatikan struktur jalan, ia bukan kawasan rumah saya. Di laluan Paloh 3, tiada jalan yang mempunyai garisan tengah.

“Lagipun, kawasan kampung saya berbukit tapi dalam rakaman itu, ia rata. Mungkin kawasan lain atau pun kampung Paloh di daerah atau negeri lain,” katanya.

Tambah Supian, sebelum ini tiada sebarang kejadian pelik yang berlaku di kawasan kampungnya.

Sementara itu, Imam Tua Masjid Keputeraan Paloh, Nik Badri Nik Abd Aziz berkata, sekiranya benar kejadian itu berlaku sehingga menimbulkan ketakutan dalam kalangan penduduk, ia memerlukan ikhtiar dari pusat perubatan Islam.

“Sebelum ini, saya tidak pernah tahu kejadian seumpama ini di Paloh 3 cuma di kawasan Gua Sejuk, saya pernah melalui kejadian aneh apabila melihat sendiri bungkusan berkain putih di tengah-tengah jalan.

“Jika ia menimbulkan kebimbangan dalam kalangan penduduk, kita kena usaha mencari individu yang lebih arif dan dalam masa sama, kita juga perlu berdoa memohon pelindungan daripada ALLAH SWT,” katanya.

Sinar Harian

SpongeBob SquarePants dianggap ganas di Indonesia

September 19, 2019 | Info | No Comments

Suruhanjaya Penyiaran Indonesia (KPI) mengeluarkan surat amaran kepada stesen televisyen tempatan, GTV pada 5 September lalu kerana menyiarkan filem The SpongeBob SquarePants Movie, lapor akhbar The Jakarta Post kelmarin.

Dipaparkan di laman web KPI, surat itu menyatakan, penyiaran filem tersebut dianggap melanggar kod etika (P3) dan standard program (SPS).

Filem yang disiarkan pada pukul 11.14 pagi (waktu tempatan) , 6 Ogos lalu (waktu tempatan) menerusi program Big Movie Family GTV itu dikatakan mengandungi aksi ganas seperti memukul muka dengan kayu, menjatuhkan bola boling di atas kepala, melontar penukul ke muka dan membaling pasu kaktus menggunakan raket.

Ia disiarkan semula pada 22 Ogos lalu, pukul 3.02 petang di GTV.

KPI menganggap filem itu melanggar Artikel 14 P3, yang menyatakan bahawa unit penyiaran mesti mematuhi kepentingan kepada kanak-kanak dalam semua aspek penyiaran.

Sebuah siri animasi televisyen yang popular di Amerika Syarikat (AS), The SpongeBob SquarePants mengisahkan pengembaraan SpongeBob SquarePants dan rakan-rakannya di sebuah kejiranan fiksyen di dasar laut, Bikini Bottom.

Mula disiarkan pada tahun 1999, siri itu dijadikan filem, The SpongeBob SquarePants Movie pada 2004. Filem keduanya, The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water disiarkan pada 2015 sementara filem ketiga dijadualkan pada 2020.

Surat kepada GTV oleh KPI itu merupakan antara amaran yang dihantar terhadap 14 program televisyen lain.

Portal Kompas.com melaporkan bahawa Timbalan Ketua KPI, Mulyo Hadi Purnomo berkata, suruhanjaya itu hanya menghantar surat amaran.

“Menurut undang-undang, hanya surat amaran diberikan kerana ia merupakan kesalahan kali pertama,” katanya.

Berserta filem itu, KPI juga menghantar surat amaran terhadap Trans 7, ANTV, TV One, Metro TV, Trans TV dan stesen radio Gen FM kerana menyiarkan program yang dianggap tidak bersesuaian.

Kosmo

JEREBU : 10 kawasan catat IPU tak sihat

September 10, 2019 | Info | No Comments

DUA stesen di Sarawak mencatatkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) sangat tidak sihat setakat enam petang tadi.

Berdasarkan bacaan yang dipaparkan laman web Sistem Pengurusan Indeks Pencemaran Udara Malaysia (APIMS) Jabatan Alam Sekitar (JAS), stesen di Kuching merekodkan bacaan IPU 241 manakala Sri Aman 248.

Empat stesen di negeri itu juga turut merekodkan bacaan tidak sihat antaranya, Samarahan dengan bacaan 191, Sarikei (142), Sibu (119) dan Institut Latihan Perindustrian Miri (105).

Dalam pada itu, enam lokasi di Semenanjung turut merekodkan IPU tidak sihat iaitu stesen Batu Muda, Kuala Lumpur dengan bacaan 108; Cheras, Kuala Lumpur (111); Petaling Jaya, Selangor (102); Johan Setia, Selangor (151); Putrajaya (105) dan Nilai, Negeri Sembilan (109).

Sementara itu 56 stesen di negara ini merekodkan bacaan IPU sederhana.

Untuk rekod, bacaan IPU antara 0 hingga 50 adalah dikategorikan paras baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 hingga 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) manakala 300 ke atas berbahaya.

Maklumat cuaca terkini turut dipaparkan menerusi laman web MetMalaysia atau aplikasi myCuaca dan media sosial MetMalaysia.

Menerusi kenyataan JAS hari ini, kebakaran hutan yang berlaku di Sumatera dan Kalimantan, Indonesia masih menyebabkan jerebu merentas sempadan dan memberi kesan kepada peningkatan bacaan IPU di semua kawasan di sepanjang Pantai Barat Semenanjung Malaysia dan Barat Sarawak.

“Kebakaran belukar bagi tujuan pertanian yang berlaku di Jalan 9, Johan Setia, Klang memberi kesan kepada peningkatan bacaan IPU di stesen Johan Setia, Klang dan jerebu setempat di Bandar Putera 2, Klang.

“JAS Selangor sedang mencari pemilik tanah dan meningkatkan tindakan penguatkuasaan serta aktiviti rondaan harian ke kawasan yang berpotensi berlakunya aktiviti pembakaran terbuka,” katanya.

Harian Metro

JPJ Pahang baru menamatkan lelongan nombor plat siri CEE. Antara semua nombor yang terjual, nombor CEE841 paling unik sebab hanya nombor 3 angka biasa, tapi terjual dengan harga RM5,100.

Agak-agak korang tahu kenapa nombor plat CEE841 boleh laku dengan harga mahal macam tu? Mesti korang tahu kan?

Tapi nombor CCE841 bukan paling mahal terjual untuk siri CEE. Nombor yang termahal adalah CEE7 dan CEE9 dengan harga RM58,000 setiap satu. Diikuti nombor CEE3 dengan harga RM50,00, CEE8 pada harga RM44,444 dan CEE5 pada harga RM43,000.

Jumlah keseluruhan bidaan nombor plat siri CEE ialah RM1.024 juta yang dilakukan melalui platform bidaan atas talian JPJeBid.

-NST

Malaysia yang terkenal sebagai sebuah negara yang berada di garisan khatulistiwa sememangnya diketahui sebagai lembap dan kering sepanjang tahun.

Namun jika tiba musim panas, pasti kipas memainkan peranan penting untuk memberi persekitaran yang nyaman dan selesa.

Bagaimanapun masalah akan timbul apabila kipas anda tidak berfungsi seperti ketika anda beli waktu awal-awal dahulu.

Kenapa agaknya kipas makin lama makin perlahan dan tidak lagi sejuk seperti dahulu?

Baru-baru ini, seorang pengguna Twitter @Lutfyhady telah berkongsi tip untuk membaiki kipas anda yang sudah tidak lagi menyejukkan.

Ini caranya membaiki kipas yang mudah dan modal tidak sampai RM10:

Harga alatan ganti yang dibeli:

1. Capasitor: RM4

2. Solder dengan timah: RM2.10

Langkah-langkah membaiki kipas:

1. Pertama sekali, buka sangkar kipas dan “unscrew” penutup kepalanya sehingga terbuka penutup depan tersebut.

2. Kemudian, tanggalkan telinga iaitu penutup pada bahagian atas dimana berfungsi untuk membolehkan kipas berpusing. Kipas seperti ini kebiasaanya boleh dicabut terus tetapi ada juga jenis yang kena buka skru di dalamnya.

3. Selepas itu, buka penutup motor dan anda boleh nampak kotak hitam iaitu capasitor.

4. Kemudian, lihat capasitor anda, macam capasitor pada kipas saya value 1.5 uF (micro-farad). Beli di kedai hardware mengikut value tersebut atau beli value lebih sedikit tetapi jangan terlalu tinggi kerana motor kipas boleh rosak dalam jangka masa panjang.

5. Disebabkan saya agak malas untuk buka banyak bahagian dan capasitor sudah berada di luar, jadi saya terus kerat dan solder dengan timah menggantikan dengan capasitor yang baharu.

6. Kemudian, gunakan tape berwarna hitam untuk wayar tersebut.

7. Setelah siap, pasang semula skru pada keadaan asal.

FMT

A Malaysian pharmacist managed to obtain fake Panadol sold on the market. Can you tell which is which? Facebook/型男药剂师 Zeff TanA Malaysian pharmacist is warning consumers that there are fake versions of paracetamol product Panadol being sold, after he came across a fake version of the popular medicine in the country.Zeff Tan, who hails from Penang, said in an August 21 Facebook post that he had obtained the fake Panadol after receiving a tip-off from netizens on where to get them.

A part-time blogger who often shares pharmaceutical information with his over 2,000 followers, Tan said that it was difficult for the untrained eye to spot the differences between the fake Panadol and the real deal.

Urging consumers to be vigilant, Tan said that he had identified four ways in which the fake product differed from the real Panadol product produced by GlaxoSmithKline (GSK).

This includes:

1) Searching the MAL number

All authorised drugs in Malaysia are given a registration number by the Drug Control Authority.

This number is printed with the word “MAL” on the product’s packaging.According to Tan, one way to tell if a product has a fake registration number is to search for the printed number on the National Pharmaceutical Regulatory Agency website.On the Government’s Pharmaceutical Services website, the authority also states that the registration number usually consists of eight numbers, and ends with the letter T,A,X or N.There should also be a hologram sticker on the product which can be checked via a Meditag hologram decoder at pharmacy shops, it said.

2) Spelling errors

Another easy but often overlooked way to check if a product is legit is to see if there are any spelling errors, especially in key words such as the manufacturer’s name.

In the sample obtained by Tan, GlaxoSmithKline’s name is spelled wrongly as ClaxoSmithKline.The packaging may also appear shoddily-made compared to the real product, he said.

3) Rough and badly produced pills

When Tan examined the fake Panadol he purchased, he also found that it was badly made, with rough and uneven edges on the tablets.

The real tablets have a smooth finish and even surface, he said.

-Business Insider

Perbualan anda dalam Messenger mungkin dirakam!

August 23, 2019 | Info | No Comments

Beberapa bulan lalu kita digemparkan dengan dakwaan terdapat beberapa pihak cuba menggodam data peribadi termasuklah akaun Facebook.

Ini kerana terdapat data yang dimuat naik seorang pengguna di akaun Facebook miliknya telah dikongsikan kepada pihak luar tanpa izin ataupun pengetahuannya.

Isu yang terbaru ini pula melibatkan aplikasi Facebook Messenger.

Menurut laporan AFP, Facebook telah mengupah beratus-ratus pekerja kontrak untuk mendengar perbualan penggunanya dan menyediakan penulisan transkripsi bagi setiap mesej yang dihantar!

Maknanya apa sahaja topik yang anda sembangkan dengan rakan, bermakna ia bukanlah dikira peribadi.

Berikutan itu, Facebook akui bahawa dakwaan yang mula dilaporkan oleh Bloomberg ini adalah benar.

Tetapi mereka hanya melakukannya dengan izin pengguna.

Tujuannya ialah untuk menguji kebolehan teknologi artificial intelligence (kecerdasan buatan) perkhidmatan media sosial ini dalam mentafsir mesej yang diterima.

Pengguna yang terlibat hanyalah mereka yang memberi keizinan untuk perbualan suara mereka disalin dan dijadikan transkripsi.

Praktis transkripsi ini sudahpun dihentikan lebih daripada seminggu lalu.

Bloomberg melaporkan bahawa pekerja-pekerja kontrak ini merasa terganggu ketika mendengar audio peribadi yang tidak didedahkan pula kepada mereka siapa pemiliknya.

Menjadikan situasi ini lebih teruk ialah apabila audio itu mengandungi kandungan yang lucah dan kesat.

Bagaimanapun, pekerja kontrak ini tidak diberitahu motif mereka perlu melakukan transkripsi ini.

Facebook juga tidak menjelaskan apa yang mereka buat dengan audio yang telah digunakan selepas itu.

Baru-baru ini, Facebook menjelaskan saman sebanyak US$5 bilion (RM20.9 bilion) kepada Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan Amerika Syarikat di atas alasan menyalahgunakan data peribadi pengguna.

FMT

//graizoah.com/afu.php?zoneid=2458908