Tag Archive : Polis

/ Polis

Padah gigit lengan polis!

May 13, 2020 | News | No Comments

Seorang pelayan restoran yang menggigit lengan seorang anggota polis yang mahu menahannya hujung bulan lepas didenda RM3,500 oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini.

Majistret Fardiana Haryanti Ahmad Razali menjatuhkan hukuman itu terhadap Suresh Kumar, 33, selepas dia mengaku bersalah sengaja melakukan kekerasan dengan menggigit lengan kanan Ismail Abu Hassan pada 30 April lepas.

Mahkamah juga memerintahkan tertuduh dipenjara tiga bulan jika gagal membayar denda itu.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di PV21 Kondominium Jalan Genting Klang, Setapak di sini pada jam 10.20 malam menurut Seksyen 353 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda sehingga RM10,000 atau kedua-duanya.

Timbalan Pendakwa Raya Nurilya Ellyna Nor Azmal memohon hukuman setimpal sebagai pengajaran kepada tertuduh sementara lelaki itu yang tidak diwakili peguam merayu hukuman ringan dan turut mengakui tahu perbuatannya adalah salah serta melahirkan rasa kesal.

Di mahkamah sama, kelindan lori S Vijendran, 28, didenda RM1,000 atau penjara sebulan kerana menyamar sebagai pegawai polis dan menunjukkan gari kepada seorang lelaki semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Majistret Fardiana Haryanti menjatuhkan hukuman itu ke atas Vijendran selepas dia mengaku bersalah atas pertuduhan berpura-pura memegang jawatan sebagai seorang pegawai polis dan dengan jawatan tersebut dia berpura-pura menunjukkan gari kepada Sudirman Panijian, 43, di Pasar Pudu di sini pada 5.30 petang, 7 Mei lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 170 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman maksimum penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Nurilya Ellyna memohon hukuman setimpal sebagai pengajaran kepada tertuduh manakala peguam Ahmad Nabil Abd Rani daripada Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK) yang mewakili tertuduh memohon denda minimum.

“Tertuduh hanya memperoleh gaji RM1,200 sebulan dan perlu menanggung isteri serta dua anaknya berumur lapan tahun serta sebulan,” kata peguam itu.

SH

Polis tahan penjenayah selepas kejar 15km

April 28, 2020 | News | No Comments

 Polis menahan dua lelaki di hadapan Hotel KSL, Taman Daya di sini malam tadi selepas mengejar mereka sejauh 15 kilometer.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 9.20 malam, ketika anggota peronda yang menaiki sebuah Unit Kereta Peronda (MPV) menghampiri sebuah kereta yang berada dalam keadaan mencurigakan di Jalan Tambak, Taman Pelangi.

Beliau berkata, bagaimanapun, lelaki yang memandu kereta Mitsubishi itu bertindak memecut kenderaannya dan polis mengejarnya sebelum berjaya memberkas suspek di hadapan hotel berkenaan.

“Dua lelaki masing-masing berusia 43 tahun dan 31 tahun ditahan dan pemeriksaan menemukan menemukan 3.1 gram dadah jenis syabu.

“Siasatan mendapati kedua-dua mereka mempunyai rekod jenayah lampau berkaitan dadah,” katanya pada sidang akhbar di Ibu pejabat Kontinjen Polis (IPK) Johor di sini hari ini.

Ayob Khan berkata, sebelum ini tular video berdurasi 1 minit 31 saat di media sosial mengenai dua lelaki dikatakan dikasari pihak berkuasa ketika penahanan itu.

Katanya, kedua-dua suspek direman selama tiga hari bermula hari ini dan kes disiasat di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan serta Peraturan 11 Perintah Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2020.

Sementara itu, beliau berkata, Jabatan Siasatan Jenayah dan Narkotik (JSJN) Johor sudah menahan seramai 5,705 individu atas pelbagai kesalahan dadah sejak 1 Januari lalu hingga semalam.

Menurut beliau, sepanjang tempoh tersebut JSJN Johor berjaya membuat rampasan dadah sebanyak 333.68 kilogram dengan nilai RM6.77 juta.

“Turut disita ialah harta benda bernilai RM4.17 juta,” katanya.

SH

Degil sangat!

March 31, 2020 | News | No Comments

New Delhi: Nampak macam lucu, tetapi pihak berkuasa di Maharashtra, India mempunyai cara tersendiri untuk mendidik orang awam yang ingkar perintah berkurung di negara itu.

Gulf News melaporkan sepasukan polis yang meronda di jalan menemui orang awam masih tidak mematuhi perintah berkenaan yang bertujuan mengekang penularan Covid-19.

Tidak seperti kebiasaan, polis berkenaan mengarahkan orang awam yang ingkar terbabit berdiri dalam separuh bulatan.

Rakaman video yang meraih lebih 243,000 tontonan itu menunjukkan orang awam berkenaan diarahkan memegang telinga dan melakukan ketuk ketampi.

Pengguna Twitter memuji cara pasukan Polis Maharashtra dalam mendidik masyarakat secara berhemah.

POLIS mendenda orang awam membongkok dengan kepala mereka diantara dua kaki. FOTO Agensi

Sementara itu, lain pula dilaporkan di New Delhi, Mumbai dan Kerala apabila polis di sana lebih agresif.

Beberapa video tular yang dimuat naik The Straits Times memaparkan pegawai polis menunggang motosikal sambil memukul orang awam dengan cota dan kayu.

Sebahagian daripada polis berhenti menunggang dan memukul orang awam yang masih duduk di atas motosikal serta skuter masing-masing.

Namun, tindakan terbabit mengundang kurang senang segelintir pihak apabila mereka mempersoalkan bahawa tindakan itu memaparkan keganasan polis.

Di tempat lain, ada juga pegawai polis mengamalkan langkah hukuman kurang melampau termasuk menghukum orang awam melakukan tekan tubi mahupun membongkok sambil kepala mereka berada antara dua kaki.

India melaksanakan perintah berkurung selama 21 hari sejak 25 Mac lalu dengan Perdana Menteri Narendra Modi mengarahkan kawalan pergerakan antara jam 7 pagi hingga 9 malam.

hmetro

Gagal curi besi, acu parang pada polis pula…

December 20, 2019 | News | No Comments

PEMANDU lori mengacukan parang kepada polis yang mengejarnya selepas dia disyaki terbabit dalam cubaan mencuri besi di kedai makan di Seri Manjung, semalam.

Dalam kejadian 5 pagi itu, suspek memandu lori lebih tiga kilometer dari Seri Manjung hingga ke Sitiawan untuk melarikan diri daripada ditahan polis.

Bagaimanapun, tindakan pantas anggota Unit Rondaan Bermotosikal (URB) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Manjung berjaya menahan lelaki berusia 40-an terbabit.

Difahamkan, orang awam turut membantu dalam kejadian itu.

Ketua Polis Daerah Manjung, Asisten Komisioner Nor Omar Sappi berkata, suspek dipercayai cuba curi besi di premis berkenaan dan melarikan diri dengan memandu lori berseorangan.

Menurutnya, anggota URB bertindak mengejar suspek hingga ke Sitiawan dan berjaya menghentikan kenderaan berkenaan.

“Ketika membuat tangkapan suspek mengacukan parang ke arah anggota, namun polis berjaya menahan lelaki itu.

“Polis turut merampas parang berkenaan dan lori yang dipandu suspek dibawa ke IPD Manjung,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Katanya, hasil ujian awal saringan air kencing yang dijalankan mendapati suspek negatif dadah.

“Suspek direman selama dua hari sehingga hari ini untuk membantu siasatan lanjut mengikut Seksyen 186 dan 506 Kanun Keseksaan,” katanya.

hmetro

Kan dah kena cari…

December 20, 2019 | Crime, News | No Comments

POLIS meminta orang ramai mengesan dua individu bagi membantu siasatan berhubung kegiatan meminta derma melalui media sosial.

Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman dalam satu kenyataan memaklumkan, pihaknya mendapati suspek dikenali sebagai Saiffudin menggunakan media sosial untuk meraih simpati bagi meminta bantuan kewangan.

“Suspek dikesan memuat naik pelbagai gambar bayi dan kanak-kanak yang menghidap penyakit kronik dan meminta sumbangan dari orang ramai dengan menggunakan beberapa akaun perbankan.

“Sehubungan itu, polis sedang mengesan dua individu untuk tampil membantu siasatan iaitu Muhammad Amirul Iskandar Azhar Affandy, 22, yang beralamat terakhir di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Beringin, Jalan Miri Off, Kuala Lumpur.

“Maizatul Farahanis Mior Mohd Patah, 20, yang beralamat terakhir di PPR Pekan Batu, Batu 5 Jalan Ipoh, Kuala Lumpur,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Menurutnya, dua individu itu diminta tampil ke Bahagian Siasatan Jenayah Siber dan Multimedia Bukit Aman berhubung kes yang disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

“Orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan boleh menyalurkan kepada Pegawai Penyiasat, Inspektor Syarifah Asiah Syed Husin di talian 013-906 3634 atau hubungi Inspektor Razmil Razak di talian 012-715 0785,” katanya.

hmetro

Abang polis tolak kereta dalam hujan

November 5, 2019 | Viral | No Comments

Keprihatinan anggota Unit Kereta Peronda (MPV) menolak sebuah kereta rosak dalam keadaan hujan lebat di Nilai di sini mendapat pujian netizen.

Perkongsian video di Instagram Daniel Zamri itu memaparkan dua anggota polis berada di persimpangan lampu isyarat membantu menolak sebuah kereta dipercayai rosak ketika mahu meneruskan perjalanan.

Anggota berkenaan menolak kereta itu sehingga ke tepi jalan dalam keadaan hujan lebat demi menggelakkan berlaku kesesakan trafik di kawasan terbabit.

Daniel turut memuji tindakan anggota polis itu kerana menjalankan tanggungjawab meskipun dalam apa jua situasi.

“Ingat aku je yang mandi hujan hari ini sebab hantar stok @ainadtaste di agen sekitar Nilai tadi.

“Rupanya ada lagi yang mulia dalam menjalankan tanggungjawab dalam bekerja. Dalam pemerhatian aku tadi, pemilik kereta ‘breakdown’ tu orang Cina. Siap berpayung lagi,” katanya.

Dalam pada itu, Daniel juga berhasrat untuk belanja anggota polis kek yang diusahakan isterinya sekiranya video yang dimuat naik itu tular di laman sosial.

“Semoga abang polis dilimpahkan rahmat oleh-Nya. Amin. Kalau ada rezeki video ni viral, aku teringin nak jumpa abam polis ni sebab nak belanja kek dari @ainadtaste, lokasi kejadian sekitar Nilai – KLIA,” tulisnya.

-sinarharian

Wanita maut ditembak Polis!

October 16, 2019 | News | No Comments

 Seorang lelaki melahirkan rasa kesal menghubungi polis selepas melihat pintu rumah jirannya di sini, terbuka kerana tindakannya itu menyebabkan jiran wanitanya maut ditembak polis semalam,

“Jika saya tidak menghubungi polis, dia akan masih hidup. Saya marah, kecewa dan berasa ia salah saya,” kata James Smith, 62, kepada media tempatan, Star-Telegram.

Menurutnya, dia menghubungi talian am polis, bukannya talian kecemasan atas dasar prihatin dengan jiran.

“Tiada keganasan rumah tangga, tiada pertengkaran atau apa saja yang boleh dibimbangkan sehingga perlu mengeluarkan pistol,” katanya.

Menurut Daily Mail, dalam kejadian kira-kira jam 2. 25 pagi itu (waktu tempatan), dua polis pergi rumah dihuni Atatiana Koquice Jefferson, 28, bersama seorang anak saudaranya dan seorang lagi wanita selepas dihubungi Smith.

Seorang anggota polis kulit putih yang memeriksa rumah itu dari luar menggunakan lampu suluh tidak memperkenalkan diri sebagai polis ketika memasuki kawasan rumah.

Berdasarkan rakaman kamera badan polis itu, dia berjalan memeriksa sekitar rumah dan ketika menyuluh satu tingkap yang gelap, polis itu mengeluarkan pistol dan menjerit, ‘angkat tangan! Tunjukkan tangan kamu!’ sebelum melepaskan tembakan.

Siasatan kemudian mendapati wanita kulit hitam itu sedang bermain permainan video dengan anak saudaranya berusia lapan tahun apabila terdengar bunyi bising di luar.

Menurut peguam keluarga itu, S Lee Merritt, wanita itu pergi ke tingkap untuk memeriksa sebelum ditembak mati oleh polis yang tidak memperkenalkan dirinya.

Anggota polis itu kini diarah bercuti sehingga siasatan kes berkenaan selesai.

MyMetro

KUALA LUMPUR: Polis mengesahkan menerima laporan berhubung kes pertengkaran dan pergelutan antara dua lelaki di Plaza Tol Bukit Kiara, di sini, semalam.

Pemangku Ketua Polis Daerah Brickfields, Superintendan Arifai Tarawe, berkata dalam kejadian pada jam 4.30 petang itu, seorang lelaki berusia 38 tahun yang memandu sebuah kereta jenis Mazda CX5 memotong dan menekan brek di hadapan van jenis Toyota Hiace dipandu seorang lagi lelaki berusia 30 tahun di kawasan Kerinchi Link, di sini.

Katanya, kedua-dua lelaki berkenaan kemudian memberhentikan kenderaan mereka di plaza tol terbabit menyebabkan berlaku pertengkaran dan pergaduhan.

“Mereka sudah membuat laporan polis hari ini dan semalam.

“Akibat pergaduhan itu, pemandu van cedera di bahagian lutut dan muka, manakala pemandu Mazda cedera di kepala, tangan kaki.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 160 Kanun Keseksaan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Arifai menasihatkan orang ramai untuk sentiasa mempunyai sifat bertimbang rasa bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

“Mereka yang mempunyai maklumat mengenai kejadian terbabit boleh menghubungi pegawai penyiasat kanan, Asisten Superintendan Ahmad Osman di talian 011-3650 8678 atau Bilik Gerakan IPD Brickfields, 03-2297 9222,” katanya.

Video berdurasi seminit setengah memaparkan kereta Mazda beberapa kali menekan brek secara mengejut di hadapan van berkenaan tular di media sosial, terutama Facebook, sejak malam tadi.

Kedua-dua pemandu berkenaan dilihat berhenti di sebuah plaza tol dan berlaku pergelutan serta pergaduhan antara mereka.

BHONLINE

//azoaltou.com/afu.php?zoneid=2458908